Facebook
Youtube Fundusze Europejskie

www.gostyn.pl

08 lipca 2021

Zawiadomienie ws. wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - Szczodrochowo

Gostyń 08.07.2021 r.

PPOS. 6220.3.2021
 

Zawiadomienie

Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 735), dalej k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.), dalej ustawa ooś, zawiadamiam strony postępowania o wydanej w dniu 08.07.2021 r. decyzji, której treść podaję niżej

Doręczenie ww. decyzji stronom uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia jego publicznego ogłoszenia.

 

Z up. Burmistrza Gostynia

Grzegorz Skorupski

Zastępca Burmistrza

 

 

 

 

Gostyń 08.07.2021r.

PPOS.6220.3.2021

 
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach


Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 84 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.) oraz art. 104 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 735) - po rozpatrzeniu wniosku Państwa Marioli Stężyckiej i Krzysztofa Stężyckiego, zam. Szczodrochowo 1, 63-800 Gostyń

 

s t w i e r d z a m

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko na realizację przedsięwzięcia, polegającego na budowie obory na 83 stanowiska dla krów, to jest 83 DJP, na terenie gospodarstwa, którego maksymalna obsada po rozbudowie wynosić będzie do 164,9 DJP, na działkach nr 74/1 i 74/22, obręb Szczodrochowo, gmina Gostyń.

 

Jednocześnie ustalam następujące warunki i wymagania do realizacji przedsięwzięcia:

 1.        Zaprojektować budynek obory o powierzchni zabudowy ok. 1242 m2, w systemie wolnostanowiskowym na rusztach, wyposażony w 83 wydzielone legowiska i utrzymywać w nim max. 83 krowy, to jest łącznie 83 DJP.

2.        W istniejących budynkach utrzymywać max. 81,9 DJP bydła i trzody chlewnej.

3.        Łącznie na terenie gospodarstwa po rozbudowie utrzymywać maksymalnie do 164,9 DJP bydła i trzody chlewnej.

4.        Wykonać szczelny, odporny na działanie gnojowicy, zamknięty zewnętrzny zbiornik gnojowicowy, o pojemności minimum 525 m3.

5.        Obornik, gnojówkę i gnojowicę zagospodarowywać jako nawozy naturalne na własnych gruntach rolnych oraz przekazywać innym podmiotom, na podstawie przepisów szczegółowych.

6.        Dezynfekcję pomieszczeń inwentarskich prowadzić z zastosowaniem środków biodegradowalnych, bez generowania ścieków z tego procesu.

7.        Mycie i czyszczenie obiektów inwentarskich prowadzić z wykorzystaniem myjek wysokociśnieniowych, bez dodatku środków chemicznych. Ciecz powstającą w związku z tą czynnością zagospodarowywać razem z nawozami naturalnymi.

8.        Ścieki przemysłowe powstałe z mycia urządzeń przeznaczonych do udoju i pomieszczeń udojowych odprowadzać do podziemnego, szczelnego, bezodpływowego zbiornika i wywozić pojazdami asenizacyjnymi do oczyszczalni ścieków.

9.        Stosować fazowy system żywienia, dostosowany do wieku oraz stanu fizjologicznego bydła.

10.    Zwierzęta padłe i ubite z konieczności magazynować w szczelnych, zamykanych kontenerach, na utwardzonym podłożu i przekazywać podmiotom do przetwarzania zgodnie z przepisami szczegółowymi.

11.    Nie ogrzewać budynków inwentarskich.

12.    Na terenie budynków inwentarskich stosować preparaty ograniczające emisję odorów.

13.    W budynkach inwentarskich utrzymywać odpowiednią temperaturę oraz wilgotność.

14.    Budynek obory wyposażyć w system wentylacji grawitacyjnej, bez użycia wentylatorów mechanicznych.

15.    W okresie realizacji przedsięwzięcia:

a)      zaplecze techniczne, miejsca magazynowania materiałów budowlanych i odpadów oraz miejsca postoju dla maszyn budowlanych i sprzętu transportowego należy zorganizować na terenie utwardzonym,

b)      we wszystkich ww. miejscach oraz miejscach bezpośrednich prac budowlanych należy zapewnić dostępność sorbentów, właściwych w zakresie ilości i rodzaju do potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych,

c)      powstające w trakcie realizacji planowanego przedsięwzięcia odpady należy gromadzić w wyznaczonych miejscach, w oznakowanych, szczelnych pojemnikach lub kontenerach na utwardzonym, szczelnym podłożu w sposób zabezpieczający przed zanieczyszczeniem środowiska gruntowo-wodnego.

16.  Posadzki w nowym obiekcie inwentarskim oraz znajdujące się w ich obrębie urządzenia należy wykonać jako szczelne, nieprzepuszczalne, gwarantujące zabezpieczenie środowiska gruntowo-wodnego przed zanieczyszczeniem odciekami.

17.  Zaopatrzenie całego gospodarstwa w wodę należy realizować z sieci wodociągowej, na podstawie stosownej umowy z gestorem sieci.

18.  Wody opadowe i roztopowe pochodzące z terenu inwestycji należy zagospodarować na terenach nieutwardzonych, biologicznie czynnych w obrębie działki inwestycyjnej.

19.  Powstające w gospodarstwie odchody (gnojówka, obornik oraz gnojowica) należy gromadzić i przechowywać w sposób zapobiegający przedostawaniu się odcieków do wód i gruntu, tj. w zbiorniku na odcieki lub na szczelnej płycie obornikowej, o pojemności i powierzchni umożliwiającej magazynowanie odchodów przez okres wskazany w przepisach szczegółowych.

 

 U z a s a d n i e n i e

 W związku z art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.) –Inwestor – Państwo Mariola Stężycka i Krzysztof Stężycki zwrócili się do Burmistrza Gostynia z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie obory na 83 stanowiska dla krów, to jest 83 DJP, na terenie gospodarstwa, którego maksymalna obsada po rozbudowie wynosić będzie do 164,9 DJP, na działkach nr 74/1 i 74/22, obręb Szczodrochowo, gmina Gostyń.

 Do wniosku dołączono: kartę informacyjną przedsięwzięcia, dalej k.i.p., mapę ewidencyjną i wypisy z rejestru gruntów, dotyczące działek inwestorów.

 Dla terenu objętego inwestycją nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

 Planowane przedsięwzięcie na podstawie § 3 ust. 2 pkt 2 oraz § 3 ust. 1 pkt 104 lit. a) tiret pierwsze, podwójne tiret pierwsze rozporządzenia Rady Ministrów z 10 września 2019 r., w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839) kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu może być wymagane.

 W związku z tym Burmistrz Gostynia, w oparciu o art. 64 ust. 1 pkt. 1, 2, 4 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 247 ze zm.), dalej ustawa ooś, w dniu 09.03.2021 r. wszczął postępowanie w sprawie wydania decyzji ooś i zwrócił się do: Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gostyniu, dalej PPIS, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, dalej RDOŚ oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Dyrektora Zarządu Zlewni w Poznaniu dalej Dyrektor ZZ WP o opinie w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia.

Dyrektor ZZ WP w opinii z 13.05.2021 r. nr PO.ZZŚ.4.435.177.1.2021.ML nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia i określił konieczne warunki i wymagania do uwzględnienia w decyzji ooś.

Mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie stwierdził brak możliwości znaczącego oddziaływania na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód i nie stwierdził negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia, stwarzającego zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1967).

PPIS w opinii sanitarnej z 23 marca 2021 r. nr ON-NS.9011.2.14.2021 wyraził opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia. Zdaniem PPIS realizacja przedsięwzięcia powinna następować w taki sposób, aby nie zostały przekroczone dopuszczalne normy w środowisku. Przedłożone dokumenty wykazują, iż nie zachodzą przesłanki, które w świetle obowiązujących przepisów w zakresie ochrony zdrowia uniemożliwiałyby realizację przedmiotowej inwestycji.

RDOŚ w opinii z 26.03.2021 r. nr WOO-IV.4220.384.2021.DG.1 stwierdził, że dla planowanego przedsięwzięcia, polegającego na budowie obory na 83 stanowiska dla krów, to jest 83 DJP, na terenie gospodarstwa, którego maksymalna obsada po rozbudowie wynosić będzie do 164,9 DJP, na działkach nr 74/1 i 74/22, obręb Szczodrochowo, gmina Gostyń, nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Jednocześnie określił konieczne warunki i wymagania, które zostały uwzględnione w decyzji ooś.

W postępowaniu wzięto pod uwagę: informacje o przedsięwzięciu zawarte w k.i.p., opinie: RDOŚ, PPIS, Dyrektora ZZ WP oraz uwarunkowania wymienione w art. 63 ust.1 ustawy ooś.

Przeanalizowano: rodzaj, skalę przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, wykorzystanie zasobów naturalnych, różnorodność biologiczną i krajobraz, wielkość emisji i uciążliwości jakie wystąpią w związku z realizacją planowanego przedsięwzięcia, cechy i skalę możliwego oddziaływania, możliwości ograniczenia oddziaływania oraz usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz pkt 3 lit. c ustawy ooś na podstawie k.i.p. ustalono, że planowane przedsięwzięcie dotyczy budowy obory na działkach nr 74/1 i 74/22 ark. mapy 1 obręb Szczodrochowo, gmina Gostyń. W ramach planowanego przedsięwzięcia  przewiduje się budowę budynku inwentarskiego - obory wolnostanowiskowej o powierzchni zabudowy 1242 m2, w którym hodowla bydła prowadzona będzie w systemie bezściołowym, likwidację płyty obornikowej o powierzchni 92 m2 oraz zlokalizowanie zbiornika na ścieki przemysłowe z mycia robota i chłodni oraz pomieszczenia socjalnego o pojemności około 10 m3. Obecnie na terenie gospodarstwa rolnego prowadzona jest hodowla bydła w czterech obiektach inwentarskich o obsadzie łącznej wynoszącej 81,9 DJP. W oborze nr 1, w systemie na płytkiej ściółce, prowadzona jest i będzie nadal hodowla bydła, obejmująca 16 cieląt, to jest 2,40 DJP. W oborze nr 2, w systemie na płytkiej ściółce, prowadzona jest i będzie nadal hodowla bydła, obejmująca 15 jałówek cielnych oraz 5 jałówek powyżej 1 roku, to jest 19 DJP. W istniejącej oborze nr 3, w systemie na płytkiej ściółce, prowadzona jest i będzie nadal hodowla bydła, obejmująca 15 jałówek od ½ do 1 roku, to jest 4,50 DJP. Ponadto w chlewni, w systemie bezściołowym, prowadzona jest i będzie nadal hodowla trzody chlewnej, obejmująca 400 tuczników, to jest 56 DJP. W projektowanej oborze, w systemie bezściołowym, prowadzona będzie hodowla bydła, obejmująca docelowo 83 krowy, to jest 83 DJP. Docelowa obsada gospodarstwa uwzględniająca realizacją planowanego przedsięwzięcia wynosić będzie do 164,9 DJP bydła i trzody chlewnej,  dla tej liczby i tego rodzaju zwierząt dokonano analizy oddziaływania na środowisko. Zwierzęta karmione są i będą co najmniej dwa razy dziennie paszą dostosowaną do ich gatunku, wieku, masy ciała oraz stanu fizjologicznego.

Na podstawie k.i.p. ustalono, że w budynku nowej obory nr 4, o powierzchni zabudowy ok. 1242 m2, zwierzęta utrzymywane będą na rusztach, w systemie wolnostanowiskowym, z 83 wydzielonymi legowiskami o wymiarach ok. 2,2 m x 1,2 m każde stanowisko. Pozostała powierzchnia użytkowa projektowanej obory, wykorzystywana będzie wyłącznie jako niezbędny stół paszowy, ganki gnojowe oraz pomieszczenie dojarni i pomieszczenie socjalne. Przyjęte przez Wnioskodawcę założenia co do powierzchni stanowisk oraz liczby i rodzaju utrzymywanych w budynkach zwierząt były podstawą analizy oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko i zostały wskazane w niniejszej decyzji jako warunki realizacji przedsięwzięcia. Na podstawie powyższych informacji stwierdzono, że wymiary powierzchni hodowlanej, na której będą utrzymywane zwierzęta w przedmiotowym budynku będą spełniały wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 28 czerwca 2010 r. w sprawie minimalnych warunków utrzymywania gatunków zwierząt gospodarskich innych niż te, dla których normy ochrony zostały określone w przepisach Unii Europejskiej (Dz. U. z 2019 r., poz. 1966).

Zgodnie z rozporządzeniem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie określenia w regionie wodnym Warty wód powierzchniowych i podziemnych wrażliwych na zanieczyszczenie związkami azotu ze źródeł rolniczych oraz obszaru szczególnie narażonego, z którego odpływ azotu ze źródeł rolniczych do tych wód należy ograniczyć (Dz. Urz. Woj. Wlkp. poz. 1638) oraz rozporządzeniem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu z dnia 1 lutego 2017 r. w sprawie określenia w regionie wodnym Środkowej Odry wód powierzchniowych i podziemnych wrażliwych na zanieczyszczenie związkami azotu ze źródeł rolniczych oraz obszaru szczególnie narażonego, z którego odpływ azotu ze źródeł rolniczych do tych wód należy ograniczyć (Dz. Urz. Woj. Wlkp. poz. 1153) cały region wodny Warty oraz cały region wodny Środkowej Odry zostały określone jako obszar szczególnie narażony na zanieczyszczenie związkami azotu ze źródeł rolniczych, z którego odpływ azotu ze źródeł rolniczych do wód należy ograniczyć. Ponadto, zgodnie z art. 104 ustawy z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2020 r. poz. 310, z późn. zm.) na obszarze całego państwa wdraża się program działań w celu zmniejszenia zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobiegania dalszemu zanieczyszczeniu. Na podstawie art. 107 ustawy Prawo wodne wszystkie podmioty prowadzące produkcję rolną obowiązane są stosować zapisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 lutego 2020 r. w sprawie przyjęcia "Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu" (Dz. U. z 2020, poz. 243). Tak więc, przechowywanie nawozów naturalnych i nawożenie gruntów musi być zgodne z zasadami, które są w tym Programie określone.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. g ustawy ooś na podstawie zapisów k.i.p ustalono, że w oborze nr 1, 2 i 3 zwierzęta utrzymywane są i będą na płytkiej ściółce, a w nowej oborze i chlewni na rusztach. Rozbudowywane gospodarstwo rolne wyposażone jest w płytę obornikową o powierzchni 72 m2 i 2 zbiorniki na gnojówkę o pojemności łącznej wynoszącej 40 m3 oraz 2 zbiorniki na gnojowicę o pojemności łącznej wynoszącej 380 m3. Przy projektowanej oborze przewidziana jest budowa zewnętrznego, zamkniętego zbiornika na gnojowicę o pojemności minimum 525 m3. W k.i.p. wykazano, że urządzenia o wskazanych parametrach umożliwią przechowywanie obornika przez okres minimum 5 miesięcy oraz gnojówki i gnojowicy przez okres minimum 6 miesięcy, kiedy nie można wywozić tych nawozów naturalnych na pola. Powierzchnia użytków rolnych posiadana przez Inwestora wynosi 34,50 ha (29,5 ha własne oraz 5 ha dzierżawy). W celu zagospodarowania całej ilości wyprodukowanego w gospodarstwie nawozu z zapewnieniem dawki nie większej niż 170 kg azotu w czystym składniku na 1 ha użytków rolnych, zgodnie z art. 105 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne, Inwestor przewiduje konieczność przekazywania części nawozów okolicznym rolnikom. Planowane rozwiązania w zakresie przechowywania i gospodarowania powstającymi na terenie gospodarstwa nawozami naturalnymi znalazły odzwierciedlenie w warunkach niniejszej decyzji.

Z treści zgromadzonych materiałów wynika, że zasilanie w wodę odbywać się będzie jak dotychczas z wodociągu gminnego. W gospodarstwie woda stosowana jest do celów produkcyjnych, tj. skarmianie zwierząt oraz do celów porządkowych – mycie instalacji udojowych. Ścieki powstające w związku z utrzymaniem czystości urządzeń udojowych i zbiornika na mleko odprowadzane będą do szczelnego zbiornika bezodpływowego o pojemności ok. 10 m3, z którego będą wywożone do oczyszczalni ścieków przez uprawniony podmiot. Ścieki bytowe są i będą nadal odprowadzane do istniejącego zbiornika bezodpływowego o pojemności 9 m3. Ścieki bytowe i przemysłowe wywożone są i będą do gminnej oczyszczalni ścieków. W k.i.p. wskazano, że Wnioskodawca dokonuje i dokonywać będzie nadal dezynfekcji pomieszczeń inwentarskich przy użyciu wyłącznie wysokociśnieniowej myjki oraz stosując środki biodegradowalne. Po zastosowaniu preparatu do odkażania, powierzchnie będą spłukiwane silnym strumieniem wody i pozostawiane do wyschnięcia. Minimalne ilości powstającej w ten sposób cieczy będą zagospodarowane razem z powstającymi na terenie gospodarstwa rolnego nawozami naturalnymi. Powyższe rozwiązania w utrzymania czystości pomieszczeń inwentarskich zostały uwzględnione w warunkach niniejszej decyzji. Wody opadowe i roztopowe z terenu przedsięwzięcia odprowadzane będą powierzchniowo po terenie działki, do której Wnioskodawca posiada tytuł prawny.

Odnosząc się do art. 63 ust 1 pkt 1 lit. f ustawy ooś, w k.i.p wskazano, że na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będą powstawały odpady niebezpieczne o kodzie 13 02 05*, 13 02 06*, 15 01 10*, 15 02 02*, 16 02 13*, 16 06 01* oraz inne niż niebezpieczne o kodach: 15 01 01, 15 01 02, 15 01 03, 15 01 04, 15 01 06, 15 01 07, 15 02 03. Z danych zawartych w k.i.p. wynika, że wytworzone na terenie przedsięwzięcia odpady będą magazynowane selektywnie w pojemnikach lub kontenerach i odbierane przez uprawnione podmioty posiadające odpowiednie zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami. Zwierzęta padłe i ubite z konieczności będą magazynowane w szczelnym, zamkniętym kontenerze, do czasu przekazania upoważnionym podmiotom do przetwarzania, na co wskazano warunkach realizacji przedsięwzięcia. Biorąc pod uwagę powyższe, w tym planowane rozwiązania organizacyjne i techniczne w zakresie gospodarowania nawozami naturalnymi i sztukami padłymi oraz planowany sposób postępowania z odpadami, nie przewiduje się negatywnego wpływu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne w rejonie zainwestowania.

W kontekście art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, b, c, d, f, g, i, j ustawy ooś w oparciu o zapisy k.i.p. ustalono, że teren planowanego przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany na obszarach wodno-błotnych oraz obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, na obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, górskich oraz obszarach przylegających do jezior oraz strefach ochronnych ujęć wody. Najbliżej położone komunalne ujęcie wody podziemnej względem planowanej inwestycji to ujęcie komunalne Ostrowo, oddalone średnio około 3,3 km na południowy-wschód od przedsięwzięcia. Ciek Kanał Obry przepływa w odległości około 90 m w kierunku południowym od inwestycji. Z k.i.p. wynika także, iż przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz archeologiczne. Obora nie będzie zlokalizowana na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej, poza terenami o dużej gęstości zaludnienia. Przy uwzględnieniu realizacji przedsięwzięcia zgodnie ze wskazanymi w decyzji warunkami nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska w związku z realizacją przedsięwzięcia.

Odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d i pkt 3 lit. g ustawy ooś stwierdzono, że obory nie są i nie będą ogrzewane. Eksploatacja przedmiotowego gospodarstwa będzie wiązała się z emisją substancji do powietrza, w szczególności substancji zapachowo-czynnych. Głównymi źródłami emisji będą procesy chowu zwierząt. Źródłami emisji do powietrza będą również pojazdy poruszające się okresowo po terenie gospodarstwa: samochody ciężarowe dowożące paszę, pojazdy transportujące zwierzęta, mleko, ścieki oraz pojazdy wywożące nawozy naturalne. Z uwagi na stosunkowo niewielkie natężenie ruchu pojazdów, emisje z nimi związanie będą pomijalnie niskie. Z uwagi na założenia przyjęte w k.i.p. oraz w celu ograniczenia emisji substancji odoroczynnych z terenu inwestycji, w niniejszej decyzji zobowiązano Wnioskodawcę, aby w budynku działał sprawny system wentylacji, który pozwoli na utrzymywanie odpowiedniej temperatury i wilgotności, jak również, aby nie ogrzewać budynku inwentarskiego. Ponadto zobowiązano Wnioskodawcę do stosowania preparatów ograniczających emisję odorów na terenie obiektu inwentarskiego. Mając na względzie lokalizację i rodzaj przedsięwzięcia, a także przyjęte rozwiązania w zakresie przechowywania obornika i gnojówki, a także planowane działania ograniczające emisję substancji odorowych, nie przewiduje się ponadnormatywnej emisji zanieczyszczeń do powietrza.

W odniesieniu do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. a i c ustawy ooś stwierdzono, że przedmiotowe przedsięwzięcie zaplanowane zostanie w otoczeniu gruntów użytkowanych rolniczo oraz zabudowy zagrodowej miejscowości. Najbliższy teren podlegający ochronie akustycznej tj. zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna znajduje się w odległości około 60 m od granicy projektowanej obory w kierunku północnym. Zarówno istniejące obory jak i projektowana obora wentylowane będą wyłącznie grawitacyjnie. Istniejąca chlewnia jest wentylowana mechanicznie przy pomocy 5 wentylatorów dachowych Multifan o wydajności  17290 m3/h, średnicy 600 mm i poziomie mocy akustycznej do 76 dB. W k.i.p. wskazano, że ruch pojazdów odbywać się będzie wyłącznie w porze dnia, to jest w godzinach 6:00 do 22:00. Ze względu na małe i czasowe natężenie ruchu pojazdów po terenie gospodarstwa, emisję hałasu w wyniku pracy silników do środowiska uznano za pomijanie niską. Z przedstawionych informacji wynika, że budynek obory będzie także wyposażony w system wentylacji grawitacyjnej. Przyjęte przez Wnioskodawcę rozwiązania dotyczące rozwiązań w zakresie systemu wentylacji znalazły odzwierciedlenie w warunkach realizacji przedsięwzięcia. Biorąc pod uwagę przyjęte rozwiązania, a także przedłożone dokumenty można stwierdzić, że eksploatacja planowanego gospodarstwa nie będzie powodować przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu na terenach objętych ochroną akustyczną określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112).

Z uwagi na rodzaj, skalę oraz lokalizację planowanego przedsięwzięcia, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś należy stwierdzić, że gospodarstwo nie należy do zakładów o dużym ani zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii wskazanych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. (Dz. U. z 2016, poz. 138) w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. Przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii oraz realizacji przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi przepisami ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej w trakcie jego eksploatacji będzie ograniczone. Ze względu na położenie geograficzne przedsięwzięcie nie jest zagrożone ryzykiem katastrofy naturalnej, w szczególności w wyniku wystąpienia: trzęsień ziemi czy osuwisk. Z uwagi na stosowanie odpowiedniej wentylacji, utrzymywanie czystości w budynku inwentarskim, przechowywanie nawozów płynnych w zamkniętych zbiornikach oraz stosowanie preparatów ograniczających emisję substancji odorowych, należy uznać, że planowane zabiegi ograniczą emisje substancji do powietrza, a tym samym zminimalizują wpływ przedsięwzięcia na zmiany klimatu. Przyjęte rozwiązania techniczne i technologiczne, w tym konstrukcja budynku oraz zastosowane materiały i sprawnie działające systemy wentylacji ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na postępujące zmiany klimatu. Planowane rozwiązania techniczne i technologiczne, w szczególności ukierunkowane na ograniczenie emisji substancji do powietrza wpłyną na mitygację zmian klimatu na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji przedsięwzięcia.

Uwzględniając zapisy art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 3 lit. f ustawy ooś biorąc pod uwagę rodzaj przedsięwzięcia, jego skalę i lokalny charakter oraz lokalizację na terenie rolniczym, w fazie eksploatacji przedsięwzięcia nie przewiduje się znaczących powiązań z innymi przedsięwzięciami, poza obiektami należącymi do Wnioskodawcy, ani kumulowania się oddziaływań planowanego przedsięwzięcia i innych przedsięwzięć.

Uwzględniając kryteria, o których mowa w art. 63 ust.1 pkt 1 lit. c ustawy ooś należy stwierdzić, iż eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz znaczącym negatywnym wpływem na bioróżnorodność.

W związku z art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. k ustawy ooś ustalono, że planowane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie w granicach jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW600070. Zgodnie z obowiązującym „Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967) JCWPd PLGW600070 charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz dobrym stanem chemicznym, lecz jest zagrożona osiągnięciem celów środowiskowych. Dla JCWPd PLGW600070 w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” określono następujące cele środowiskowe: utrzymanie dobrego stanu chemicznego oraz dobrego stanu ilościowego.

Przedsięwzięcie znajduje się w granicach jednolitych części wód powierzchniowych (JCWP) o kodzie PLRW600023185673 Kanał Mosiński od Kani do Kanału Przysieka Stara i posiada status silnie zmienionej części wód, jej stan jest zły i zgodnie z oceną ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego została określona jako zagrożona. Celem środowiskowym dla tej JCWP jest uzyskanie dobrego potencjału ekologicznego i dobrego stanu chemicznego. Dla PLRW600023185673 przedłużono termin osiągnięcia celu środowiskowego do 2021 roku, ze względu na brak możliwości technicznych. W zlewni JCWP występuje presja komunalna. W programie działań zaplanowano działania podstawowe, obejmujące uporządkowanie gospodarki ściekowej, które są wystarczające, aby zredukować tę presję w zakresie wystarczającym dla osiągnięcia dobrego stanu. Z uwagi jednak na czas niezbędny dla wdrożenia działań, a także okres niezbędny, aby wdrożone działania przyniosły wymierne efekty, dobry stan będzie mógł być osiągnięty do 2021 roku.

Odnosząc się do art. 63 ust.1 pkt 2 lit. e ustawy ooś, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest na terenie obszaru chronionego krajobrazy o nazwie Krzywińsko-Osiecki wraz z zadrzewieniami generała Dezyderego Chłapowskiego i kompleksem leśnym Osieczna-Góra, dla którego nie ma obowiązujących zakazów, poza pozostałymi formami ochrony przyrody ustanowionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r. poz. 55, z późn. zm.). Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Zachodnie Pojezierze Krzywińskie PLH300014, oddalony o ok. 13,1 km od przedsięwzięcia. Mając na względzie lokalizację przedsięwzięcia w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowań gospodarczych, w miejscu przekształconym antropogenicznie, a także brak konieczności wycinki drzew i krzewów, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami i ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

Z uwagi na charakter i stopień złożoności oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak znacząco negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną stwierdzono, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia, polegającego na budowie obory na 83 stanowiska dla krów, to jest 83 DJP, na terenie gospodarstwa, którego maksymalna obsada po rozbudowie wynosić będzie do 164,9 DJP, na działkach nr 74/1 i 74/22, obręb Szczodrochowo, gmina Gostyń nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

 

P o u c z e n i e

Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.), decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1, oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lesznie, ul. Słowiańska 54, za pośrednictwem Burmistrza Gostynia w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania od decyzji Burmistrza Gostynia.

Z dniem doręczenia Burmistrzowi Gostynia oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania.

 

Załączniki :

1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art.82 ust. 3 ustawy ooś

 

 

 

 

Z up. Burmistrza Gostynia

 Grzegorz Skorupski

Zastępca Burmistrza

 

 

 

 

Załącznik

do decyzji nr PPOS.6220.3.2021

z 08.07.2021 r.

 

 

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2021r., poz. 247 ze zm.)

 

Rodzaj, skala usytuowanie przedsięwzięcia:

Planowane przedsięwzięcie realizowane będzie w miejscowości Szczodrochowo, na działkach o nr ewid. 74/1 i 74/22, obręb Szczodrochowo, na terenach typowo zainwestowanych rolniczo i dotyczy rozwinięcia dotychczasowej działalności inwestora, polegającej na dostosowaniu istniejącego gospodarstwa rolnego do zwiększonej obsady bydła. W ramach przedmiotowego przedsięwzięcia Inwestor planuje m.in.:

-budowę budynku inwentarskiego (obory wolnostanowiskowej) o wymiarach około 27,00 m x 46,00 m, w którym hodowla bydła prowadzona będzie w systemie bezściołowym,

-likwidację płyty obornikowej o powierzchni 92,00 m2,

-zlokalizowanie zbiornika na ścieki przemysłowe z mycia robota i chłodni oraz pomieszczenia socjalnego o pojemności około 10 m3.

Obecnie na terenie gospodarstwa rolnego prowadzona jest hodowla bydła w czterech obiektach inwentarskich o obsadzie łącznej wynoszącej 95,50 DJP.

Po rozbudowie gospodarstwa hodowla zwierząt prowadzona będzie w następujących ilościach i technologiach:

- w istniejącej oborze nr 1, w systemie na płytkiej ściółce, prowadzona jest i będzie nadal hodowla bydła, obejmująca docelowo 16 sztuk cieląt do ½ roku – łącznie 2,40 DJP,

- w istniejącej oborze nr 2, w systemie na płytkiej ściółce, prowadzona jest i będzie nadal hodowla bydła, obejmująca 15 sztuk jałówek cielnych oraz 5 sztuk jałówek powyżej  roku – łącznie 19,00 DJP,

- w istniejącej oborze nr 3, w systemie na płytkiej ściółce, prowadzona jest i będzie nadal hodowla bydła, obejmująca 15 sztuk jałówek od ½ do 1 roku – łącznie 4,50 DJP,

- w istniejącej chlewni nr 3, w systemie bezściołowym, prowadzona jest i będzie nadal hodowla trzody chlewnej, obejmująca 400 sztuk tuczników – łącznie 56,00 DJP,

- w projektowanej oborze, w systemie bezściołowym, prowadzona będzie hodowla bydła, obejmująca 83 sztuki krów – łącznie 83,00 DJP.

Ogółem planowana docelowa obsada zwierząt tj. zdolność produkcyjna w gospodarstwie rolnym wynosić będzie do 164,90 DJP.

W planowanej oborze zwierzęta będą karmione co najmniej dwa razy dziennie paszą dostosowaną do ich gatunku, wieku, masy ciała oraz stanu fizjologicznego. Zapewniony będzie stały dostęp wody poprzez urządzenia, które będą zabezpieczały wodę przed wylewaniem się.

Rodzaj technologii:

W planowanej oborze zwierzęta będą utrzymywane w systemie wolnostanowiskowym, na rusztach z wydzielonymi legowiskami. Obora będzie obiektem budowlanym, wyposażonym w 83 stanowiska o wymiarach około 2,2 m x 1,2 m każde stanowisko. Pozostała powierzchnia użytkowa planowanej obory, wykorzystywana będzie wyłącznie jako niezbędny stół paszowy, ganki gnojowe, izolatka oraz pomieszczenie dojarni i pomieszczenie socjalne. Posadzki w nowym obiekcie inwentarskim oraz znajdujące się w ich obrębie urządzenia będą wykonane jako szczelne, nieprzepuszczalne, gwarantujące zabezpieczenie środowiska gruntowo-wodnego  przed zanieczyszczeniem odciekami.

Rozwiązania chroniące środowisko:

Zapatrzenie obiektów w wodę nie zmieni się w stosunku do stanu obecnego i będzie odbywało się wyłącznie z lokalnej sieci wodociągowej, na podstawie stosownej umowy z właścicielem urządzeń wodociągowych. Zostanie ona wykorzystana na cele pojenia zwierząt, na cele porządkowe, związane z utrzymaniem czystości pomieszczeń i urządzeń udojowych oraz bytowe.

Ścieki z mycia i dezynfekcji urządzeń przeznaczonych do udoju i pomieszczeń udojowych  będą odprowadzane do projektowanego podziemnego, szczelnego bezodpływowego zbiornika o pojemności 10 m3, skąd będą następnie wywożone na oczyszczalnię ścieków, na podstawie stosownej umowy z prowadzącym usługę.

Ścieki socjalno-bytowe są i będą nadal odprowadzane do istniejącego zbiornika bezodpływowego o pojemności 9,00 m3, a następnie wywożone na oczyszczalnię ścieków, na podstawie stosownej umowy z prowadzącym usługę (na przedmiotowym terenie brak jest sieci kanalizacji sanitarnej).

Dezynfekcję pomieszczeń inwentarskich należy prowadzić z zastosowaniem środków biodegradowalnych, bez generowania ścieków z tego procesu.

Mycie i czyszczenie pomieszczeń będzie się odbywało wyłącznie przy pomocy wysokociśnieniowych urządzeń, bez dodatku środków chemicznych, a ciecz z tej czynności zagospodarowywana będzie razem z nawozami naturalnymi.  Przepływ wody pitnej będzie regulowany w celu uniknięcia wypływu nadmiaru wody. Prowadzony będzie pomiar zużycia wody i na bieżąco sprawdzany stan techniczny instalacji, a ewentualne wycieki wody będą natychmiast usuwane.

Wody opadowe i roztopowe są i  będą nadal odprowadzane w sposób niezorganizowany, powierzchniowo na teren nieutwardzony, biologicznie czynny w obrębie działki inwestycyjnej.

Obornik, gnojówka i gnojowica będzie gromadzona i przechowywana w sposób zapobiegający przedostawaniu się odcieków do wód i gruntu, tj. w zbiorniku na odcieki lub na szczelnej płycie  obornikowej, o pojemności i powierzchni umożliwiającej magazynowanie odchodów przez okres wskazany w przepisach szczegółowych. Odchody będą w całości zagospodarowane jako pełnowartościowy, wszechstronnie działający nawóz naturalny na użytkach rolnych (polach uprawnych) Inwestora oraz zostaną wykorzystane przez podmioty z którymi Inwestor zawrze stosowną umowę na zbycie nadwyżki nawozów naturalnych.

Wytworzone na terenie przedsięwzięcia odpady będą magazynowane w wyznaczonych miejscach, w oznakowanych, szczelnych pojemnikach lub kontenerach na utwardzonym, szczelnym podłożu w sposób zabezpieczający przed zanieczyszczeniem środowiska gruntowo-wodnego.

Zwierzęta padłe i ubite z konieczności będą magazynowane w szczelnym, zamykanym kontenerze, na utwardzonym podłożu, nie dłużej niż 24 godziny, do czasu przekazania specjalistycznej firmie. W budynkach inwentarskich utrzymywać odpowiednią temperaturę i wilgotność a także stosować preparaty ograniczające emisję odorów.

 

 

Z up. Burmistrza Gostynia

 Grzegorz Skorupski

Zastępca Burmistrza

 

 

Art. 49 k.p.a. Strony mogą być zawiadamiane o decyzjach i innych czynnościach organów administracji publicznej przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania, jeżeli przepis szczególny tak stanowi; w tych przypadkach zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia.

Art. 74 ust. 3 ustawy ooś  Jeżeli liczba stron postępowania o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 10, stosuje się przepis art. 49 kodeksu postępowania administracyjnego

https://gostyn.pl/Zawiadomienie_ws__wydania_decyzji_o_srodowiskowych_uwarunkowaniach_-_Szczodrochowo_42153.html

Strona internetowa gminy Gostyń.
Gmina Gostyń, Rynek 2, 63-800 Gostyń
Kontakt z redakcją: redakcja@gostyn.pl