Telefony alarmowe
Urząd Miejski w Gostyniu
w dni robocze od 7.30 do 15.30
65 575 21 10
Awaria oświetlenia ulicznego
w dni robocze od 7.30 do 15.30
65 575 21 38
Uszkodzenia drogi lub chodnika
w dni robocze od 7.30 do 15.30
65 575 21 48
Odśnieżanie dróg gminnych
w dni robocze od 7.30 do 15.30
65 575 21 38
Sprawy komunikacji miejskiej i podmiejskiej
w dni robocze od 7.30 do 15.30
65 575 21 37
Straż Miejska w Gostyniu
w dni robocze od 7.30 do 22.00
507 154 706
Gospodarka odpadami
poniedziałek: 8:00-16:30,
wtorek-piątek: 8:00-15:00
65 529 49 34
Pogotowie wodno-kanalizacyjne
całodobowo
994
Gostyń zmienia się <strong>nie do poznania...</strong>

Zawiadomienie stron ws. budowy farmy fotowoltaicznej w Stankowie

02 czerwca 2023

Gostyń 31.05.2023 r.

GKOS.OS.6220.1.2023
 

Zawiadomienie
 

            Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.), dalej k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.), dalej ustawa ooś, zawiadamiam strony postępowania o wydanej w dniu 29 maja 2023 r. decyzji, której treść podaję niżej.

 

            Doręczenie ww. decyzji stronom uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia jego publicznego ogłoszenia.

 

                                                                                        Z up. Burmistrza Gostynia

                                                                                        Marzena Paluszkiewicz

                                                                                        Naczelnik Wydziału

                                                                                        Gospodarki Komunalnej

                                                                                        i Ochrony Środowiska

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

 

Gostyń, 29.05.2023 r.

GKOS.OS.6220.1.2023

                                              

DECYZJA

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 84 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.) – dalej zwanej ustawą ooś oraz art. 104 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.) – dalej zwanej ustawą kpa, po rozpatrzeniu

 

s t w i e r d z a m

 

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko na realizację planowanego przedsięwzięcia, polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 11 MWp wraz z infrastrukturą towarzyszącą, zlokalizowanej na części działki o numerze ewidencyjnym 369, obręb Stankowo, gmina Gostyń, powiat gostyński, woj. wielkopolskie.

 

Jednocześnie ustalam następujące warunki i wymagania do realizacji przedsięwzięcia:

 

1. Pod farmę fotowoltaiczną o mocy do 11 MWp wraz z jej infrastrukturą przeznaczyć do 5,47 ha powierzchni działki o nr ewid. 369 w obrębie Stankowo, gmina Gostyń.

2. Wszelkie prace związane z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia oraz ruch pojazdów ograniczyć do pory dnia, tj. 6:00 – 22:00.

3. W związku z realizacją przedsięwzięcia nie prowadzić wycinki drzew i krzewów.

4. Miejsca składowania materiałów budowlanych, pryzm ziemi i postoju ciężkiego sprzętu oraz tymczasowe drogi przejazdu ciężkiego sprzętu wyznaczyć poza obrysem rzutu koron drzew.

5. Prace ziemne oraz inne prace związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego prowadzone w obrębie bryły korzeniowej drzew i krzewów nieprzeznaczonych do wycinki, wykonywać w sposób jak najmniej szkodzący drzewom i krzewom,

w szczególności:

- pnie drzew narażonych na uszkodzenia na czas budowy właściwie zabezpieczyć,  uwzględniając konieczność zapewnienia dostępu do schronień oraz w sposób niepowodujący zniszczenia, uszkodzenia lub zabicia występujących tam gatunków roślin, zwierząt i grzybów;

- nie obsypywać ziemią pni drzew powyżej wysokości 0,2 m i krzewów powyżej wysokości 0,1 m, ponad pierwotny poziom terenu;- podczas prac ziemnych zabezpieczyć systemy korzeniowe przed przesychaniem i przemarzaniem;

- nie niszczyć korzeni odpowiedzialnych za statykę drzewa.

6. Wykonać pas zieleni osłonowo - izolacyjnej z nasadzeń drzew i krzewów wzdłuż zachodniej granicy działki na długości 0,15 km o minimalnej szerokości 3 m. Ogrodzenie na tym odcinku obsadzić roślinami pnącymi.

7. Do sadzenia zastosować prawidłowo wyprodukowany materiał szkółkarski drzew: właściwie uformowanych, o wyprowadzonej koronie i prostym pniu oraz proporcjonalnej bryle korzeniowej. Nasadzenia drzew/krzewów pielęgnować i regularne podlewać przez okres min. 3 lat. Do nasadzeń nie używać gatunków obcego pochodzenia.

8. Prowadzić monitoring udatności i trwałości nasadzeń w okresie 3 lat od ich posadzenia – w 1, 2 i 3 roku. W przypadku stwierdzonego braku zachowania ich żywotności nasadzenia należy uzupełnić w stosunku 1:1 w następnym roku kalendarzowym, pielęgnować i regularnie podlewać przez kolejne 3 lata.

9. Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem a gruntem.

10. Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.

11. Zastosować moduły fotowoltaiczne o powierzchni antyrefleksyjnej.

12. Do obsiewu powierzchni biologicznie czynnych elektrowni słonecznej nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia.

13. Panele słoneczne montować na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi.

14. Obiekty kubaturowe, stoły montażowe pod panelami i obiekty kubaturowe wykonać w kolorach szarości lub zieleni.

15. Koszenie roślinności pokrywającej teren elektrowni prowadzić na etapie eksploatacji przedsięwzięcia w okresie od 1 sierpnia do końca lutego.

16. W porze nocnej nie stosować ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia.

17. Stacje transformatorowe w liczbie do 11 sztuk zlokalizować w odległości nie mniejszej niż 133 m od najbliższych terenów chronionych akustycznie, o których mowa w przepisach szczegółowych.

18. Inwertery w liczbie do 11 sztuk, w przypadku systemu centralnego, zlokalizować w stacjach transformatorowych.

19. Inwertery w liczbie do 220 sztuk, w przypadku systemu rozproszonego, zlokalizować w odległości nie mniejszej niż 66 m od najbliższych terenów chronionych akustycznie, o których mowa w przepisach szczegółowych.

20. Transformatory umieścić w żelbetowych budynkach kontenerowych. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, każdy transformator wyposażyć w szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej pomieścić całą objętość oleju znajdującego się w transformatorze oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej. W przypadku transformatorów suchych zastosować szczelne posadzki.

21. Magazyny energii w postaci baterii litowo - jonowych w liczbie do 11 sztuk umieścić w szczelnych kontenerach. Nie wyposażać tych obiektów w wentylatory mechaniczne.

22. W przypadku konieczności mycia paneli fotowoltaicznych przy użyciu wody  wykorzystywać do tego celu czystą wodę bez detergentów. Dopuszcza się stosowanie środków biodegradowalnych obojętnych dla środowiska, w przypadku silniejszych zabrudzeń.

 

U z a s a d n i e n i e

 

W związku z art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy ooś -  Wnioskodawca

 

zwrócił się do Burmistrza Gostynia z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 11 MWp wraz z infrastrukturą towarzyszącą, zlokalizowanej na części działki o numerze ewidencyjnym 369, obręb Stankowo, gmina Gostyń, powiat gostyński, woj. wielkopolskie.

Do wniosku załączono, zgodnie z obowiązującymi przepisami:

- kartę informacyjną przedsięwzięcia, dalej k.i.p.,  sporządzoną w 4 egzemplarzach, wraz z jej zapisem w formie elektronicznej,

- mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, wraz z jej zapisem w formie elektronicznej,

- mapę ewidencyjną, obejmującą przewidywany teren, na którym realizowane będzie przedsięwzięcie oraz obejmującą obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie,

- wypisy z rejestru gruntów,

- potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie decyzji.

 

Dla terenu objętego inwestycją nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt. 4 ustawy ooś, organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia jest Burmistrz Gostynia.

Planowane przedsięwzięcie, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r., w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.) kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu może być wymagane.

W związku z tym Burmistrz Gostynia, w oparciu o art. 64 ust. 1 pkt. 1, 2, 4 ustawy ooś, w dniu 10 lutego 2023 r. wszczął postępowanie w sprawie wydania decyzji ooś oraz wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, dalej RDOŚ, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gostyniu, dalej PPIS, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Dyrektora Zarządu Zlewni w Poznaniu, dalej Dyrektor ZZ WP, o wydanie opinii w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia.

PPIS, w opinii sanitarnej z dnia 17 lutego 2023 r., nr ON-NS.9011.2.5.2023 wyraził opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia. Zdaniem PPIS przedłożone dokumenty wykazują, iż nie zachodzą przesłanki, które w świetle obowiązujących przepisów w zakresie ochrony zdrowia uniemożliwiałyby realizację przedmiotowego przedsięwzięcia.

Dyrektor ZZ WP, w opinii z dnia 21 lutego 2023 r., nr PO.ZZŚ.4.4901.99.2023.MS.1 nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Dyrektor ZZ WP, mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie, stwierdził brak możliwości znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód i nie stwierdził negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia, stwarzającego zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1967).

RDOŚ, pismem z dnia 28 lutego 2023 r., nr WOO-IV.4220.194.2023.KJ.1, dotyczącym wydania opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowiska dla przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 11 MWp wraz z infrastrukturą towarzyszącą, zlokalizowanej na części działki o numerze ewidencyjnym 369, obręb Stankowo, gmina Gostyń, powiat gostyński, woj. wielkopolskie, zawiadomił Burmistrza Gostynia, że z uwagi na trwającą analizę dokumentacji sprawa zostanie załatwiona w terminie późniejszym, tj. do dnia 14 marca 2023 r.

Następnie RDOŚ, w piśmie z dnia 14 marca 2023 r., nr WOO-IV.4220.194.2023.KJ.2, które wpłynęło do Burmistrza Gostynia systemem e-PUAP dopiero dnia 23 marca 2023 r., stwierdził, że przedłożone dokumenty dotyczące planowanego przedsięwzięcia wymagają uzupełnienia, w zakresach wskazanych w wezwaniu. RDOŚ zwrócił się do Burmistrza Gostynia o potwierdzenie informacji na temat sposobu zagospodarowania terenu w otoczeniu przedsięwzięcia przedstawionych w k.i.p. oraz o wezwanie Wnioskodawcy do złożenia wyjaśnień przedłożonej k.i.p.

Burmistrz Gostynia, pismem z dnia 24 marca 2023 r., nr GKOS.OS.6220.1.2023, wezwał wnioskodawcę - PCWO ENERGY PROJEKT Sp. z o. o., z siedzibą przy ul. Emilii Plater 53, 00-113 Warszawa, do przedstawienia dodatkowych uzupełnień do k.i.p.  

Następnie Inwestor, pismem z dnia 24 marca 2023 r. (wpływ do urzędu dnia 27 marca 2023 r.) przedłożył do Burmistrza Gostynia stosowne uzupełnienie do dokumentacji, wyczerpując treści z poszczególnych punktów wezwania RDOŚ z dnia 14 marca 2023 r., nr WOO-IV.4220.194.2023.KJ.2. Burmistrz Gostynia dnia 30 marca 2023 r. przekazał do RDOŚ całość uzupełnienia inwestora do k.i.p.  RDOŚ, Postanowieniem z dnia 19 kwietnia 2023 r., nr WOO-IV.4220.194.2023.KJ.3, wyraził opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 11 MWp wraz z infrastrukturą towarzyszącą, zlokalizowanej na części działki o numerze ewidencyjnym 369, obręb Stankowo, gmina Gostyń, powiat gostyński, woj. wielkopolskie nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Określił też warunki i wymagania, które należy uwzględnić w decyzji ooś.

W postępowaniu wzięto pod uwagę: informacje o przedsięwzięciu zawarte w k.i.p., opinie: RDOŚ, PPIS, Dyrektora ZZ WP oraz uwarunkowania wymienione w art. 63 ust.1 ustawy ooś.

Biorąc pod uwagę kryteria wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy ooś przeanalizowano:

- rodzaj, cechy i skalę przedsięwzięcia,

- wielkość zajmowanego terenu,

- zakres robót związanych z realizacją przedsięwzięcia,

- prawdopodobieństwo oddziaływania,

- czas trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania,

- zasięg oddziaływania,

- możliwości ograniczenia oddziaływania,

- powiązania z innymi przedsięwzięciami,

- wykorzystanie zasobów naturalnych,

- różnorodność biologiczną,

- emisje i uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia,

- gęstość zaludnienia wokół przedsięwzięcia,

- usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000,

- wpływ na krajobraz.

Uwzględniając zapisy art. 63 ust 1 pkt 1 lit a ustawy ooś, na podstawie przedłożonej k.i.p., ustalono, że planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 11 MWp wraz z infrastrukturą techniczną, zlokalizowanej na części działki o nr ewid. 369, obręb Stankowo, gmina Gostyń.

Całkowita powierzchnia działki objętej wnioskiem wynosi 6,1400 ha, a planowane przedsięwzięcie zajmie do 5,47 ha przedmiotowej działki. Powyższe zostało uwzględnione w warunkach niniejszej decyzji, bowiem określa skalę przedsięwzięcia i sposób zagospodarowania terenu.

Wnioskodawca przewiduje montaż do 27 500 sztuk paneli. Projektuje się zastosowanie stalowej wolnostojącej konstrukcji montażowej pod panele fotowoltaiczne, składającej się z ramy, pionowych i poziomych profili nośnych oraz elementów mocujących. Wszystkie elementy zostaną przytwierdzone do podłoża za pomocą pionowych pali.

Wnioskodawca planuje zastosować również kontenerowe stacje transformatorowe w liczbie do 11 sztuk, inwertery w liczbie do  11 sztuk w przypadku systemu centralnego lub do 220 sztuk w przypadku systemu rozproszonego, przyłącze kablowe oraz elementy infrastruktury niezbędne do funkcjonowania inwestycji. Podano także, że w ramach realizacji przedsięwzięcia dopuszcza się posadowienie magazynów energii. Magazyny energii w postaci baterii litowo - jonowych w liczbie do 11 sztuk będą umieszczone w szczelnych kontenerach.

 Całkowita wysokość instalacji nie przekroczy 4,00 m. Teren przedsięwzięcia zostanie ogrodzony.

Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i cechy przedmiotowego przedsięwzięcia, uwzględniając fakt, iż na terenie inwestycji nie będę występowały zorganizowane źródła emisji substancji do powietrza, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy ooś, nie przewiduje się jej wpływu na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania. Źródłem emisji o charakterze niezorganizowanym będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów poruszających się po terenie przedsięwzięcia, jednakże serwisowanie farmy w fazie eksploatacji i ruch pojazdów z tym związany będzie miał znikomy wpływ na jakość powietrza. Na etapie realizacji przedsięwzięcia źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów pracujących na placu budowy. Będzie to jednak oddziaływanie okresowe i ustanie po zakończeniu prac budowlanych.

W odniesieniu do art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. a, c, d oraz e ustawy ooś, na podstawie przedłożonej dokumentacji ustalono, że przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na gruncie ornym o niskich klasach bonitacyjnych (RIVb, RV, RVI). Z analizy ortofotomapy oraz z informacji udzielonej przez Burmistrza Gostynia odnośnie zagospodarowania terenu w otoczeniu przedsięwzięcia wynika, że najbliższy teren chroniony akustycznie bezpośrednio sąsiaduje z działką objętą wnioskiem i stanowi teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (budynek w trakcie budowy).

Źródłem emisji hałasu, na etapie realizacji przedsięwzięcia, będą przede wszystkim urządzenia montażowe oraz pojazdy poruszające się po terenie zainwestowania. Wnioskodawca zadeklarował, że wszelkie prace oraz ruch pojazdów zostaną ograniczone do pory dnia. Powyższe ujęto w warunkach niniejszej decyzji celem ograniczenia uciążliwości akustycznej. Będą to krótkotrwałe i odwracalne uciążliwości.

Analiza dokumentacji wykazała, że na etapie eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia głównym źródłem emisji hałasu będzie praca transformatorów umieszczonych w kontenerowych stacjach transformatorowych do 11 sztuk oraz inwerterów. Przewiduje się posadowienie do 220 sztuk inwerterów w systemie rozproszonym. Wnioskodawca nie wyklucza jednak, że mogą zostać posadowione inwertery centralne w liczbie do 11 sztuk umieszczone w stacjach transformatorowych.

W k.i.p. podano, co uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji, że proces akumulowania energii w magazynach energii nie będzie emitować hałasu (nie uwzględniono tych źródeł w analizie emisji hałasu do środowiska).

Wnioskodawca zakłada, że poziom mocy akustycznej inwertera nie przekroczy 68 dB w systemie centralnym lub  55 dB w systemie rozproszonym. Każdy z zastosowanych transformatorów będzie charakteryzować się poziomem mocy akustycznej maksymalnie 70 dB. Najbliższa stacja będzie zlokalizowana w odległości nie mniejszej niż 133 m od najbliższych terenów chronionych akustycznie, dodatkowo będzie wykonana w żelbetowej obudowie. Inwertery rozproszone zostaną umieszczone w odległości nie mniejszej niż 66 m od najbliższych terenów chronionych akustycznie. W przypadku zastosowania inwerterów centralnych, umieszczonych w stacjach transformatorowych, będą ulokowane jak podano wyżej, w odległości nie mniejszej niż 133 m od najbliższych terenów chronionych akustycznie. Przyjęte założenia, co do liczby i lokalizacji stacji transformatorowych i inwerterów, ujęto w warunkach niniejszej decyzji.

Biorąc powyższe pod uwagę, w szczególności stosunkowo niewielką skalę, cechy i parametry przedsięwzięcia, realizację przedsięwzięcia zgodnie z przytoczonymi warunkami, nie przewiduje się, aby realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia mogła wiązać się z przekroczeniami dopuszczalnych poziomów hałasu określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112), na granicy najbliższych terenów chronionych akustycznie.

Uwzględniając przyjęte rozwiązania techniczne, w tym napięcia infrastruktury energetycznej, nie przewiduje się, aby eksploatacja przedsięwzięcia mogła powodować przekroczenie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku, określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku (Dz. U. poz. 2448).

W odniesieniu do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś, dotyczącego ryzyka wystąpienia poważnej awarii, katastrof naturalnych i budowlanych, biorąc pod uwagę rodzaj planowanego przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, należy stwierdzić, że nie należy ono do zakładów o dużym lub zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii określonych w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 138).

Ponadto uwzględniając realizację i eksploatację przedsięwzięcia, zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, ryzyko wystąpienia katastrof budowlanych będzie ograniczone.

Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest położony w strefie zagrożenia powodziowego, w strefie zagrożonej możliwością wystąpienia osuwisk, ruchów skorupy ziemskiej, klimatycznych i możliwych zdarzeń ekstremalnych. Przyjęte rozwiązania techniczne, w tym konstrukcja paneli oraz zastosowane materiały ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na zmiany klimatu. Ponadto przedsięwzięcie przyczyni się do zwiększenia produkcji energii odnawialnej, a tym samym do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery z innych źródeł, co może wpłynąć pozytywnie na zmiany klimatu.

Mając na uwadze przepisy art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 3 lit. f ustawy ooś,
ustalono, że w najbliższym otoczeniu przedsięwzięcia nie ma realizowanych, zrealizowanych innych elektrowni fotowoltaicznych. Najbliższa inna elektrownia słoneczna planowana jest do realizacji w odległości 0,8 km w kierunku północnym. Biorąc powyższe pod uwagę, uwzględniając skalę i charakter przedsięwzięcia, złożoność oddziaływania oraz realizację przedsięwzięcia zgodnie ze wskazanymi w niniejszej decyzji warunkami, nie przewiduje się wystąpienia ponadnormatywnego oddziaływania skumulowanego. 

Biorąc pod uwagę kryteria wskazane w art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. g ustawy ooś, z k.i.p. wynika, że eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się ze stałym zapotrzebowaniem na wodę. Instalacje fotowoltaiczne należą do obiektów bezobsługowych,
w związku z tym do ich prawidłowego funkcjonowania nie jest wymagane utworzenie zaplecza socjalnego wraz z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną.

Na etapie realizacji przedsięwzięcia przewiduje się, że ścieki bytowe z przenośnej kabiny toaletowej będą usuwane przez uprawnione podmioty. W k.i.p. wskazano, że panele fotowoltaiczne będą myte czystą wodą pod ciśnieniem, bez zastosowania substancji czyszczących, w tym detergentów. Dopuszczono w niniejszej decyzji stosowanie środków biodegradowalnych w przypadku silniejszych zabrudzeń.

Wody opadowe i roztopowe nie będą ujmowane w systemy kanalizacyjne, lecz będą infiltrować w grunt w obrębie przedmiotowego terenu.

W celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego planuje się posadowienie stacji transformatorowych typu kontenerowego. W razie konieczności zastosowania transformatorów olejowych, pod każdym transformatorem zostanie zamontowana szczelna misa, mogąca zmagazynować całą objętość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.

W ramach przedsięwzięcia dopuszcza się zainstalowanie do 11 kontenerowych magazynów energii w postaci akumulatorów litowo - jonowych. Kontener każdego magazynu nie będzie trwale związany z gruntem. Umieszczony zostanie na bloczkach betonowych. Każde ogniwo umieszczone będzie w szczelnej metalowej obudowie, która umieszczona będzie w stanowiącej dodatkowe zabezpieczenie kasecie akumulatorowej.

Rozwiązania ograniczające potencjalny negatywny wpływ na środowisko gruntowo-wodne zostały zawarte w warunkach niniejszej decyzji.

W kontekście art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy ooś,  gospodarowanie odpadami na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji przedmiotowego przedsięwzięcia odbywać się będzie na zasadach określonych w aktualnie obowiązujących przepisach szczegółowych.

Na etapie prac wykonawczych źródłem powstawania odpadów będą m.in. prace związane z montażem paneli, odpady opakowaniowe, komunalne. Z uwagi na specyfikę przedsięwzięcia należy uznać, że farma fotowoltaiczna, na etapie eksploatacji, nie będzie stanowić znaczącego źródła powstawania odpadów. Powstawać będą mogły odpady związane z konserwacją, naprawą paneli, które będą na bieżąco zabierane przez służby dozoru technicznego.

W przypadku likwidacji przedsięwzięcia wytwarzane będą głównie odpady powstające w związku z prowadzeniem prac rozbiórkowych zużytych urządzeń i paneli. Z k.i.p. wynika, że odpady powstające na poszczególnych etapach przedsięwzięcia będą przekazywane uprawnionym podmiotom do gospodarowania odpadami celem w pierwszej kolejności ich odzysku. Mając na uwadze powyższe nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne w rejonie zainwestowania.

W nawiązaniu do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, b, c, d, f, g, h, i, j ustawy ooś, na podstawie analizy k.i.p., stwierdzono, że teren przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany w pobliżu obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie znajduje się na terenie obszarów objętych ochroną, w tym stref ochronnych ujęć wód. Nie znajduje się również w granicy obszarów wybrzeży i środowiska morskiego, obszarów górskich.

W otoczeniu przedsięwzięcia znajdują się lasy i zadrzewienia śródpolne. Ponadto, na terenie przedsięwzięcia, zgodnie ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Gostyń, na przedmiotowej działce znajduje się stanowisko archeologiczne wpisane do rejestru zabytków (przed przystąpieniem do prac budowlanych Inwestor uzgodni wszelkie działania z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków). Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane także na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej oraz na obszarach o dużej gęstości zaludnienia.

Na podstawie danych zawartych w k.i.p. nie stwierdzono, aby przedsięwzięcie realizowane było na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, ani nie przewiduje się ich przekroczenia w związku z realizacją i eksploatacją przedmiotowego przedsięwzięcia.

W nawiązaniu do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy ooś ustalono, że realizacja przedsięwzięcia wiąże się z zastosowaniem typowych dla tego rodzaju przedsięwzięć materiałów i surowców budowlanych m.in. takich jak beton, stal, piasek, żwir. Na potrzeby realizacji przedsięwzięcia niezbędne będzie także zużycie paliwa, energii elektrycznej oraz wody.

W związku z art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. k ustawy ooś ustalono, że inwestycja zlokalizowana będzie w granicach jednolitych części wód:

- podziemnych JCWPd o kodzie PLGW600070, która charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz dobrym stanem chemicznym. Zgodnie z oceną ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego została określona jako zagrożona osiągnięciem celów środowiskowych.

Dla  JCWPd w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” określono następujące cele środowiskowe: utrzymanie dobrego stanu chemicznego oraz dobrego stanu ilościowego,

- powierzchniowych JCWP o kodzie PLRW600017185652 – Dopływ z Goli, która posiada status naturalnej części wód, o aktualnie złym stanie, jest ona monitorowana, a osiągnięcie celów środowiskowych jest zagrożone. Celem środowiskowym dla JCWP jest osiągnięcie dobrego stanu ekologicznego i chemicznego,

- powierzchniowych JCWP o kodzie PLRW60000185673 – Kanał Mosiński od Kani do Kanału Przysieka Stara, która posiada status silnie zmienionej części wód, o złym stanie. Ponadto jest określona jako zagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych.

Mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie stwierdza się brak możliwości znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód i nie stwierdza się negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia stwarzającego zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967).

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy ooś, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest na obszarze chronionego krajobrazu o nazwie Krzywińsko - Osiecki wraz z zadrzewieniami gen. Dezyderego Chłapowskiego i kompleksem leśnym Osieczna - Góra, który nie ma obowiązujących zakazów.

Ustawa z dnia 7 grudnia 2000 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2001 r. Nr 3, poz. 21), w art. 11, określała, iż przepisy wykonawcze wydane na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 114, poz. 492 z późn. zm.), zachowują moc do czasu wejście w życie aktów wykonawczych wydanych na podstawie upoważnień ustawowych w brzmieniu nadanym ustawą o zmianie ustawy o ochronie przyrody w zakresie, w jakim nie są z nią sprzeczne, jednak nie dłużej niż przez okres 6 miesięcy od dnia jej wejścia w życie. Oznacza to, że akty powołujące istniejące obszary chronionego krajobrazu straciły swoją moc, o ile nie wydano aktów nowych w ww. terminie.

Jednocześnie jednak, art. 7 ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody stanowi, że parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu, pomniki przyrody, utworzone na podstawie dotychczasowych przepisów, stają się parkami krajobrazowymi, obszarami chronionego krajobrazu, pomnikami przyrody w rozumieniu ustawy.

Uwzględniając następnie art. 153 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 916 z późn. zm.) należy wskazać, że formy te zachowały byt prawny jako formy ochrony przyrody, jednakże z powodu utraty mocy aktów, które je powoływały i określały m.in. zakazy i nakazy obowiązujące na ich obszarze należy uznać, że nakazy i zakazy na ich terenie nie obowiązują.

Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: specjalny obszar ochrony siedlisk Zachodnie Pojezierze Krzywińskie PLH300014, oddalony o 8 km i obszar specjalnej ochrony ptaków Zbiornik Wonieść PLB300005, oddalony o 13,8 km od przedsięwzięcia.

Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na gruncie ornym, a jego realizacja, jak wskazał wnioskodawca, nie będzie się wiązać z wycinką drzew i krzewów.

W związku z tym, iż w zachodniej części działki znajduje się zadrzewienie, w celu ochrony istniejącej szaty roślinnej i krajobrazu nałożono w niniejszej decyzji warunek, aby na etapie realizacji przedsięwzięcia nie prowadzić wycinki drzew i krzewów. Wycinki nie należy prowadzić, niezależnie od tego, czy do ich wycinki wymagane jest zezwolenie.

W celu ochrony drzew nieprzeznaczonych do wycinki nałożono szereg warunków mających na celu ich zabezpieczenie przed mechanicznymi uszkodzeniami, naruszeniem statyki. Dodatkowo nałożono warunek chroniący florę, faunę i biotę grzybów występujących na drzewach, polegający na takim zabezpieczaniu pni drzew, które zapewni zachowanie występujących w ich obrębie gatunków zwierząt, roślin i grzybów. Optymalnym sposobem zabezpieczenia pni jest wygrodzenie drzew trwałym ogrodzeniem, np. metalowymi panelami ogrodzeniowymi. Taki sposób grodzenia odpowiednio zapewnia dostęp do schronień zwierząt oraz chroni w sposób niepowodujący zniszczenia, uszkodzenia lub zabicia występujących tam gatunków roślin, w tym mchów, zwierząt i grzybów, w tym porostów.

W otoczeniu przedsięwzięcia znajdują grunty rolne, zabudowa zagrodowa i mieszkaniowa oraz lasy i zadrzewienia śródpolne. Powierzchnia elektrowni słonecznej zostanie obsiana roślinnością trawiastą lub zostanie pozostawiona do naturalnej sukcesji.

Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia roślinność będzie wykaszana i usuwana lub pozostawiana do naturalnego rozkładu. W celu ochrony lokalnej bioróżnorodności nałożono warunek, aby w przypadku obsiewu powierzchni biologicznie czynnej elektrowni słonecznej nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia.

W celu ochrony ptaków lęgowych nałożono w decyzji warunek koszenia terenu elektrowni słonecznej, na etapie eksploatacji przedsięwzięcia, poza okresem lęgowym ptaków, który dla większości gatunków ptaków krajobrazu rolniczego przypada przeciętnie od 1 marca do 31 lipca.

Nałożono także warunek montażu paneli słonecznych na wysokości co najmniej 0,8 m nad ziemią, co pozwoli na rozwój roślinności i w konsekwencji umożliwi ptakom wyprowadzenie lęgów, roślinom zawiązywanie nasion, a także pozwoli ograniczyć zacienienie paneli słonecznych przez roślinność.

Nie przewiduje się stosowania nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin. Sieć energetyczna wykonana zostanie jako kablowa podziemna.

Na etapie prowadzenia prac ziemnych w decyzji nałożono warunek regularnych kontroli wykopów i uwalniania uwiezionych w nich zwierząt. W celu umożliwienia migracji drobnym zwierzętom nałożono w decyzji warunek montażu ogrodzenia ażurowego, bez podmurówki, z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem, a powierzchnią ziemi.

Aby zmniejszyć efekt olśnienia nałożono warunek zastosowania paneli słonecznych o powierzchni antyrefleksyjnej, co ograniczy negatywne oddziaływanie na ptaki. W celu minimalizacji oddziaływania na ludzi i przyrodę ożywioną nałożono w decyzji warunek rezygnacji z ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia w porze nocnej.

Aby osłonić elektrownię przed obserwatorem z zewnątrz nałożono warunek wykonania pasa zieleni osłonowo - izolacyjnej z nasadzeń drzew i krzewów, od strony najbliższej zabudowy mieszkaniowej, tj. wzdłuż zachodniej granicy działki na długości 0,15 km o minimalnej szerokości 3 m. Ogrodzenie na tym odcinku należy obsadzić roślinami pnącymi.

W celu ochrony bioróżnorodności nałożono warunek, aby do nasadzeń nie używać drzew, krzewów i roślin pnących gatunków obcego pochodzenia. Nasadzenia należy przez okres minimum 3 lat pielęgnować i podlewać. Nałożono także warunek monitoringu i kontroli udatności nasadzeń.

Ponadto w celu ograniczenia oddziaływania na krajobraz nałożono warunek wykonania obiektów kubaturowych, stołów montażowych pod panelami i obiektów kubaturowych w kolorach szarości lub zieleni. Podjęcie wskazanych powyżej działań pozwoli ograniczyć oddziaływanie na krajobraz oraz zmniejszy ryzyko powstania konfliktów społecznych.

Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia na gruncie ornym oraz jego realizację, zgodnie z nałożonymi w decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk.

Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na  obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie  wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami i ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

Z uwagi na charakter i stopień złożoności oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak znacząco negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, stwierdzono, że dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 11 MWp wraz z infrastrukturą towarzyszącą, zlokalizowanej na części działki o numerze ewidencyjnym 369, obręb Stankowo, gmina Gostyń, powiat gostyński, woj. wielkopolskie, nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

 

 

P o u c z e n i e

Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.), decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1, oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lesznie, ul. Słowiańska 54, za pośrednictwem Burmistrza Gostynia w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania od decyzji Burmistrza Gostynia.

Z dniem doręczenia Burmistrzowi Gostynia oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania.

 

Załączniki:

 

1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy ooś

 

 

                                                                                        Z up. Burmistrza Gostynia

                                                                                        Marzena Paluszkiewicz

                                                                                        Naczelnik Wydziału

                                                                                        Gospodarki Komunalnej

                                                                                        i Ochrony Środowiska

 

  

 

Załącznik do decyzji nr GKOS.OS.6220.1.2023 z dnia 29.05.2023 r. 
 

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t. j.  Dz. U. z 2022r., poz. 1029 ze zm.)

 

Rodzaj, skala usytuowanie przedsięwzięcia:

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 11 MWp wraz z infrastrukturą techniczną, zlokalizowanej na części działki o nr ewidencyjnym 369, obręb Stankowo, gmina Gostyń. Całkowita powierzchnia działki wynosi 6,1400 ha, a elektrownia słoneczna zajmie do 5,47 ha powierzchni działki, która na podstawie wypisu z rejestru gruntów stanowi grunty orne zaliczane do niskich klas bonitacyjnych (RIVb, RV, RVI).

Planowana elektrownia słoneczna składać się będzie m.in. z: paneli fotowoltaicznych, infrastruktury naziemnej i podziemnej, linii kablowej energetyczno-światłowodowej, przyłącza elektroenergetycznego, transformatorów, inwerterów oraz innych niezbędnych elementów infrastruktury związanych z budową i eksploatacją parku ogniw.

 Inwestor przewiduje montaż do 27 500 sztuk paneli. Montaż paneli ma opierać się na  stalowej wolnostojącej konstrukcji montażowej. Inwestor planuje zastosowanie kontenerowych stacji transformatorowych w liczbie do 11 sztuk, inwertery w liczbie do 11 sztuk (w przypadku systemu centralnego) lub do 220 sztuk (w przypadku systemu rozproszonego). W ramach realizacji przedsięwzięcia dopuszcza się posadowienie magazynów energii.

Całkowita wysokość instalacji nie przekroczy 4,00. Teren przedsięwzięcia zostanie ogrodzony.

Najbliższa stacja transformatorowa zlokalizowana będzie w odległości nie mniejszej niż 133 m od najbliższych terenów chronionych akustycznie, dodatkowo będzie wykonana w żelbetowej obudowie. Inwertery rozproszone zostaną umieszczone w odległości nie mniejszej niż 66 m od najbliższych terenów chronionych akustycznie.

 

Rodzaj technologii:

Zabudowa składać się będzie z paneli słonecznych, montowanych na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi. Technologie fotowoltaiczne stosowane są do przekształcania energii promieniowania  słonecznego w energię elektryczną, w których stosowane są materiały półprzewodnikowe o specjalnych właściwościach.

Energia elektryczna będzie przekazywana ze stacji transformatorowej do systemu elektroenergetycznego. Inwertery będą przetwarzać prąd stały wytwarzany przez panele fotowoltaiczne na prąd przemienny. Moduły fotowoltaiczne zbudowane będą z połączonych, zalaminowanych ogniw fotowoltaicznych, które chronione będą od góry szybą o właściwościach antyrefleksyjnych, a od spodu warstwą izolacyjną, a całość będzie chronić aluminiowa rama. Do tylnej powierzchni przymocowana będzie puszka z kablami i złączkami. Optymalną pracę paneli fotowoltaicznych zapewniają: ekspozycja w kierunku południowym, brak zacienienia i właściwy kąt nachylenia.

Inwestor planuje wykonać instalację z paneli PV na specjalnych konstrukcjach nośnych posadowionych na gruncie. Ogrodzenie będzie miało konstrukcję ażurową, bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,20 m przerwy między ogrodzeniem a gruntem.

Rozwiązania chroniące środowisko:

Na etapie realizacji przedsięwzięcia źródłem niezorganizowanej emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów i maszyn roboczych pracujących na placu budowy, które będą miały charakter lokalny, krótkotrwały i ustaną po zakończeniu prac.

W czasie eksploatacji instalacja fotowoltaiczna nie będzie emitować zanieczyszczeń gazowych do atmosfery. Jedynie serwisowanie farmy fotowoltaicznej w fazie eksploatacji i ruch pojazdów z tym związany będzie miał znikomy wpływ na jakość powietrza.

Na etapie realizacji przedsięwzięcia źródłem emisji hałasu będą urządzenia montażowe oraz pojazdy poruszające się po terenie zainwestowania. Celem ograniczenia uciążliwości akustycznej wszelkie prace oraz ruch pojazdów będzie prowadzony w porze dnia. Te uciążliwości będą krótkotrwałe i odwracalne.

Podczas eksploatacji przedsięwzięcia głównym źródłem emisji hałasu będzie praca transformatorów, które zostaną umieszczone w kontenerowych stacjach transformatorowych oraz inwerterów (zlokalizowanych w systemie centralnym lub systemie rozproszonym).

Panele nie będą wyposażone w wentylatory, a ich chłodzenie odbywać się będzie w sposób naturalny. Proces akumulowania energii w magazynach energii nie będzie emitować hałasu.

Eksploatacja elektrowni słonecznej nie będzie wiązała się ze stałym zapotrzebowaniem na wodę. To obiekt bezobsługowy, który nie wymaga utworzenia zaplecza socjalnego z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną.

Wody opadowe i roztopowe nie będą ujmowane w systemy kanalizacyjne, lecz będą infiltrować w grunt w obrębie terenu elektrowni słonecznej.

W celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego planuje się posadowienie stacji transformatorowych typu kontenerowego. W razie konieczności zastosowania transformatorów olejowych, pod każdym transformatorem zostanie zamontowana szczelna misa, mogąca zmagazynować całą objętość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.

Prace przy budowie elektrowni słonecznej będą wykonywane przez firmę zewnętrzną, która będzie wytwórcą odpadów, chyba, że umowa będzie stanowić inaczej.

Utrzymanie obiektu oraz usuwanie usterek urządzeń podczas eksploatacji będzie wiązało się z powstawaniem odpadów, które będą gromadzone selektywnie, w przeznaczonych do tego celu szczelnych pojemnikach lub kontenerach w miejscach do tego przeznaczonych.

W związku z konserwacją elektrowni słonecznej wytworzone odpady przekazywane będą na bieżąco do odzysku lub unieszkodliwienia uprawnionym podmiotom, bez konieczności magazynowania ich na terenie elektrowni. Wytwarzane w trakcie budowy odpady komunalne i budowlane będą składowane w kontenerach, w miejscach do tego przeznaczonych, a następnie przekazywane właściwym podmiotom posiadającym stosowne uprawnienia w zakresie gospodarki odpadami.

W trakcie budowy należy zapewnić należyty stan techniczny wykorzystywanych maszyn i urządzeń oraz zapobiegać wyciekom z nich substancji niebezpiecznych.

Transformatory będą umieszczone w betonowej obudowie, która skutecznie zmniejszy promieniowanie magnetyczne do bezpiecznego poziomu na zewnątrz. Będą one wyposażone w szczelne misy olejowe, które zapobiegną ewentualnym zanieczyszczeniom gruntu.

Urządzenia wytwarzające dźwięk będą oddalone od siebie w takiej odległości, by nie następowało wzmocnienie i propagacja fali dźwiękowej.

Panele fotowoltaiczne zostaną posadowione w szeregach, z zachowaniem pomiędzy nimi odstępów, w celu uniemożliwienia tworzenia się monolitycznej powierzchni. Zostanie wyeliminowane zanieczyszczenia światłem dzięki rezygnacji ze stałego oświetlenia obiektu w porze nocnej.

Okresowe mycie paneli fotowoltaicznych odbywać się będzie za pomocą czystej wody, pod ciśnieniem, bez domieszki substancji czyszczącej. W przypadku silniejszych zabrudzeń dopuszcza się  zastosowanie środków biodegradowalnych. Woda do mycia paneli zostanie doprowadzona na teren inwestycji np. w specjalnie do tego przeznaczonych beczkowozach.

Roślinność trawiasta będzie wykaszana w dni suche i słoneczne, przy dobrej widoczności, od centralnej części elektrowni w kierunku jej brzegów w celu umożliwienia ucieczki zwierząt.

Maszyny budowlane oraz pozostały sprzęt budowlany nie będzie bezpośrednio parkowany, tankowany, myty czy serwisowany bezpośrednio na terenie planowanej inwestycji. Pracownicy będą korzystać z przetransportowanych na teren inwestycji kontenerów sanitarnych. Codziennie przed rozpoczęciem prac należy kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta przenosić w bezpieczne miejsce. Tak samo postępować bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.

W ramach ochrony r&oac