Zawiadomienie ws. budowy hali magazynowej na terenie Ardagh Glass S.A. – Gostyń
04 marca 2020BURMISTRZ GOSTYNIA
63-800 Gostyń, Rynek 2
Gostyń 04.03.2020r.
PPOS.6220.12.2019
Zawiadomienie
Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2020r. poz. 256.), dalej k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2018r., poz. 2081 ze zm.), dalej ustawa ooś, zawiadamiam strony postępowania o wydanej w dniu 03.03.2020r. decyzji, której treść podaję niżej
Doręczenie ww. decyzji stronom uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia jego publicznego ogłoszenia.
Z up. Burmistrza Gostynia
/-/
mgr Donata Nawrocka
Inspektor ds. ochrony środowiska
BURMISTRZ GOSTYNIA
63-800 Gostyń, Rynek 2
Gostyń 03.03.2020 r.
PPOS.6220.12.2019
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 71 ust.2 pkt 2, art. 75 ust.1 pkt 4 oraz art.84 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 2081 ze zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 256) - po rozpatrzeniu wniosku Pana Piotra Szyszki zam. Latalice 32, 62-010 Pobiedziska, działającego z pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Ardagh Glass S.A. siedzibą w Gostyniu, ul. Starogostyńska 9, 63-800 Gostyń
s t w i e r d z a m
brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko na realizację przedsięwzięcia, polegającego na budowie hali magazynowej na terenie Ardagh Glass S.A. – działki nr 161/4 i 162/7, obręb Gostyń.
Jednocześnie ustalam następujące warunki i wymagania do realizacji przedsięwzięcia:
1. W hali magazynowej nie prowadzić procesów produkcyjnych będących źródłem emisji substancji do powietrza i emisji hałasu oraz powodujących wytwarzanie ścieków przemysłowych.
2. Nie ogrzewać projektowanego magazynu z wykorzystaniem źródeł powodujących emisję substancji do powietrza.
3. W planowanym magazynie wykonań wentylację grawitacyjną. Nie instalować wentylatorów mechanicznych.
4. Na etapie realizacji przedsięwzięcia zaplecze techniczne, miejsca magazynowania materiałów budowlanych i odpadów należy zorganizować na terenie utwardzonym, a miejsca postoju i serwisowania maszyn budowlanych i sprzętu transportowego dodatkowo uszczelnionym, tak aby zabezpieczyć miejsca przed ewentualnym przedostaniem się substancji niebezpiecznych (ropopochodnych) do gruntu lub wód.
5. We wszystkich ww. miejscach oraz w miejscach bezpośrednich prac budowlanych należy zapewnić dostępność sorbentów, właściwych w zakresie ilości i rodzaju do potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych.
6. W przypadku przedostania się zanieczyszczeń do gruntu lub wód bezzwłocznie podjąć działania zmierzające do usunięcia skutków i przyczyn awarii.
7. Powstające w trakcie eksploatacji planowanego przedsięwzięcia odpady należy gromadzić selektywnie w wyznaczonych miejscach i odpowiednio oznakowanych, w szczelnych pojemnikach lub kontenerach na utwardzonym podłożu, a następnie przekazywać zewnętrznym podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia.
U z a s a d n i e n i e
W związku z art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 2081 ze zm.) – Pan Piotr Szyszka zam. Latalice 32, 62-010 Pobiedziska, działający z pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Ardagh Glass S.A. siedzibą w Gostyniu, ul. Starogostyńska 9, 63-800 Gostyń zwrócił się do tut. Urzędu z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie hali magazynowej na terenie Ardagh Glass S.A. – działki nr 161/4 i 162/7, obręb Gostyń.
Do wniosku dołączono: kartę informacyjną przedsięwzięcia, dalej k.i.p., mapę ewidencyjną, wypisy z rejestru gruntów.
Dla terenu objętego inwestycją nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Z uwagi na to, że w k.i.p., Inwestor określił powierzchnię nieruchomości przeznaczoną pod planowane przedsięwzięcie na ok. 0,99 ha, na podstawie § 3 ust. 2 pkt 2 i zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 54 ppkt b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r., w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019r. poz. 1839) przedsięwzięcie to można zakwalifikować do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu może być wymagane.
W związku z tym Burmistrz Gostynia, w oparciu o art. 64 ust. 1 pkt. 1, 2, 4 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 2081 ze zm.), dalej ustawa ooś, w dniu 10.12.2019 r. zwrócił się do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gostyniu, dalej PPIS, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, dalej RDOŚ oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu dalej Dyrektor RZGW WP o opinię w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia.
PPIS w opinii sanitarnej z dnia 20 grudnia 2019 r. nr ON.NS-71/2-40/19 wyraził opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia. Zdaniem PPIS realizacja przedsięwzięcia powinna następować w taki sposób, aby nie zostały przekroczone dopuszczalne normy w środowisku. Przedłożone dokumenty wykazują, iż nie zachodzą przesłanki, które w świetle obowiązujących przepisów w zakresie ochrony zdrowia uniemożliwiałyby realizację przedmiotowej inwestycji.
Dyrektor RZGW WP pismem z dnia 18.12.2019 r. (data wpływu do Urzędu 20.12.2019 r.) nr PO.RZŚ.435.1.71.2019.BJ przekazał pismo Burmistrza o wyrażenie opinii według właściwości do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Poznaniu dalej Dyrektor ZZ WP.
Dyrektor ZZ WP w opinii z dnia 31.12.2019 r. nr PO.ZZŚ.4.435.569.1.2019.MDB nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia.
Dyrektor ZZ WP mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie oraz przy założeniu realizacji określonych warunków stwierdził brak możliwości znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód oraz nie stwierdził negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia, stwarzającego zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art.57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016r. (Dz. U. z 2016r. poz. 1967). Dyrektor ZZ WP określił też warunki i wymagania, które należy uwzględnić w decyzji ooś.
W toku prowadzonego postępowania RDOŚ pismem z 10.01.2020r. znak: WOO-IV.4220.1553.2019.WP.3 wezwał Inwestora do uzupełnienia informacji zawartych w k.i.p. oraz pismem z 10.01.2020r., znak: WOO-IV.4220.1553.2019.WP.2 zwrócił się do Burmistrza Gostynia o uzasadnienie wskazanej w wystąpieniu kwalifikacji przedmiotowego przedsięwzięcia do § 3 ust. 2 pkt 2., w związku z § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenie Rady Ministrów z 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839) oraz rozważenie kwalifikacji planowanego przedsięwzięcia do § 3 ust. 2 pkt 2., w związku z § 3 ust. 1 pkt 24 ww. rozporządzenia. W dniu 24.01.2020 r. do RDOŚ wpłynęło uzupełnienie k.i.p. przekazane przez Pełnomocnika Wnioskodawcy. Natomiast odpowiedź od Burmistrza Gostynia wpłynęła 27.01.2020 r. W swoim piśmie z 23.01.2020 r. Burmistrz Gostynia podtrzymał wcześniej wskazaną kwalifikację.
RDOŚ w opinii z dnia 10.02.2020 r. znak: WOO-IV.4220.1553.2019.WP.4 stwierdził, że dla planowanego przedsięwzięcia, polegającego na budowie hali magazynowej na terenie Ardagh Glass S.A. na działkach nr 161/4 i 162/7, obręb Gostyń nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Określił też warunki i wymagania, które należy uwzględnić w decyzji ooś.
W postępowaniu wzięto pod uwagę: informacje o przedsięwzięciu zawarte w k.i.p., uzupełnieniu do k.i.p., opinie: RDOŚ, PPIS, Dyrektora ZZ WP oraz uwarunkowania wymienione w art. 63 ust.1 ustawy ooś.
Przeanalizowano: rodzaj, cechy i skalę przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, możliwości ograniczenia oraz odwracalność oddziaływania, powiązania z innymi przedsięwzięciami, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, różnorodność biologiczną, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia, możliwość ograniczenia oddziaływania, gęstość zaludnienia wokół przedsięwzięcia oraz jego usytuowanie względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.
Analizując kryteria zawarte w art. 63 ust.1 pkt. 1 lit. d ustawy ooś, na postawie k.i.p ustalono, że Wnioskodawca nie przewiduje ogrzewania planowanego magazynu, co uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji. Źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów poruszających się po analizowanym terenie. Realizacja zamierzenia inwestycyjnego nie wpłynie na wzrost ruchu pojazdów po terenie zakładu. Uwzględniając przyjęte założenia, rodzaj i skalę przedsięwzięcia, w szczególności brak procesów produkcyjnych mogących stanowić źródło emisji substancji do powietrza oraz brak medium grzewczego należy uznać, iż realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie będzie stanowiła zagrożenia dla stanu jakości powietrza w rejonie zainwestowania.
Odnosząc się do art. 63 ust.1 pkt 3 lit. a i c ustawy ooś , na podstawie k.i.p ustalono, że najbliższa zabudowa mieszkalna (jednorodzinna) znajduje się około 150 m od planowanego magazynu za pasem zieleni o szerokości od 150 do 200 m. Praca zakładu prowadzona będzie tak jak do tej pory w systemie trzyzmianowym. Z przedłożonej dokumentacji wynika, że w planowanym magazynie zastosowana zostanie wentylacja grawitacyjna, bez użycia wentylatorów mechanicznych. Przyjęte założenie było podstawą analizy w zakresie oddziaływania na klimat akustyczny i zostało uwzględnione w warunkach niniejszej decyzji. Źródłem emisji hałasu na etapie funkcjonowania będzie ruch pojazdów. Ruch pojazdów ciężarowych kształtuje się na poziomie do 55 szt. na dobę (w tym 37 szt. w porze dziennej i 18 szt. w porze nocy), a pojazdów osobowych na poziomie 25 szt. na dobę. Transport wewnętrzny z hali produkcyjnej do magazynu realizowany będzie przy pomocy wózków widłowych. Mając na uwadze rodzaj i cechy planowanego przedsięwzięcia, w tym brak nowych źródeł emisji hałasu, nie przewiduje się przekroczenia akustycznych standardów jakości środowiska, określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112), na terenach objętych ochroną akustyczną. Uciążliwości akustyczne mogą wystąpić na etapie realizacji przedsięwzięcia i będą powodowane pracą sprzętu budowlanego oraz rozbiórką istniejących magazynów. Będzie to jednak oddziaływanie krótkotrwałe i odwracalne.
Biorąc pod uwagę powyższe, w tym skalę i cechy przedmiotowego przedsięwzięcia, a także brak emisji do środowiska związanych z funkcjonowaniem planowanego magazynu, w odniesieniu do zapisów art. 63 ust.1 pkt 1 lit. b oraz pkt 3 lit. f ustawy ooś, nie przewiduje się znaczących powiązań z innymi przedsięwzięciami poza istniejącą hutą szkła, a w szczególności ponadnormatywnego oddziaływania skumulowanego.
W kontekście art. 63 ust.1 pkt 2 lit. a, b, c, d, f, g, i, j ustawy ooś w oparciu o zapisy k.i.p., ustalono, że planowane przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach wodno-błotnych oraz obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, na obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, górskich, leśnych oraz obszarach przylegających do jezior. Z uzupełnienia k.i.p wynika, że przedsięwzięcie nie będzie usytuowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz archeologiczne. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej. Przy uwzględnieniu realizacji przedsięwzięcia, zgodnie ze wskazanymi w decyzji warunkami, nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska.
Z k.i.p wynika, że w Zakładzie Huta Szkła Ardagh Glass S.A. w Gostyniu woda zużywana jest do celów technologicznych, przeciwpożarowych oraz socjalno-bytowych. Zasilanie w wodę odbywa się z zakładowego ujęcia wody podziemnej, znajdującego się na terenie zakładu, na które składają się studnie: nr 3b i nr 4b. Pobór wód podziemnych odbywa się na podstawie pozwolenia zintegrowanego wydanego przez Starostę Gostyńskiego. Rozprowadzanie wody do poszczególnych odbiorników realizowane jest wewnętrzną siecią wodociągową. Pobór wód odbywa się z równoczesnym zachowaniem warunków eksploatacyjnych, tj. zachowaniem wydajności eksploatacyjnej otworów 3b i 4 b.
Zaopatrzenie Zakładu na wodę z ujęć podziemnych, po realizacji planowanej budowy magazynu wyrobów gotowych z infrastrukturą zewnętrzną, nie wpłynie na wielkość poboru wody podziemnej. Zakład nie dokonuje zakupu wody do celów przemysłowych i socjalno-bytowych od przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego. Ścieki przemysłowe, w tym wody pochłodnicze (z obiegów chłodzących) powstające w ramach działalności Zakładu są zbierane systemem zakładowej kanalizacji przemysłowej i podczyszczane w osadniku szlamowym i separatorze koalescencyjnym. Podczyszczone ścieki są następnie wprowadzane do wspólnego kolektora, gdzie mieszają się z podczyszczonymi ściekami bytowymi, skąd są odprowadzane do kanalizacji miejskiej zarządzanej przez Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Gostyniu Sp. z o.o., zgodnie z obowiązującym pozwoleniem. Ścieki bytowe przed wprowadzeniem do zewnętrznej kanalizacji są podczyszczane w 2 odstojnikach. Teren Huty Szkła w Gostyniu wyposażony jest w zakładową kanalizację deszczową, składającą się z dwóch układów kanalizacyjnych: kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody opadowe i roztopowe z dachów budynków, dróg i placów obszaru zasadniczego zakładu poprzez osadniki szlamowe i separatory substancji ropopochodnych do kanalizacji deszczowej należącej do zarządcy dróg powiatowych – Zarządu Powiatu Gostyńskiego oraz kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody opadowe i roztopowe z dróg, placów i dachów budynków Magazynów Wyrobów Gotowych (place manewrowe, parkingi, drogi wewnętrzne, powierzchnie zadaszone na działce 161/8) poprzez osadnik piasku i separator substancji ropopochodnych oraz zbiornik retencyjno-infiltracyjny do ziemi. Planowany magazyn wyrobów gotowych nie zwiększy istniejących powierzchni odwadnianych terenów utwardzonych. Teren, na którym obiekt zostanie wybudowany jest obecnie zabudowany wiatą magazynową oraz towarzyszącymi terenami utwardzonymi. Odwodnienie tych powierzchni (tej części zakładu) jest podłączone do kanalizacji deszczowej, odprowadzającej wody opadowe i roztopowe do kanalizacji zarządcy dróg powiatowych - Zarządu Powiatu Gostyńskiego na podstawie umowy. Umowa jest odnawiana co dwa lata. Realizacja inwestycji nie spowoduje zmian w jakości i ilości wód deszczowych i roztopowych odprowadzanych z terenu zakładu.
W związku z art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. k ustawy ooś ustalono, że według charakterystyki jednolitych części wód przedmiotowa inwestycja zlokalizowana będzie w regionie wodnym Warty, w granicach Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) o kodzie PLRW600023185649 – Kania oraz Jednolitej Części Wód Podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW600070. Zgodnie z obowiązującym „Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”(Dz. U. z 2016r. poz. 1967) JCWPd PLGW600070 charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz dobrym stanem chemicznym, jest ona monitorowana, a w odniesieniu do ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych została uznana za zagrożoną. Przeznaczona jest do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia. Dla JCWPd PLGW600070 w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” określono następujące cele środowiskowe: utrzymanie dobrego stanu chemicznego oraz dobrego stanu ilościowego.
JCWP o kodzie PLRW600023185649 – Kania posiada status naturalnej części wód, jest monitorowana, o aktualnie złym stanie a zgodnie z oceną ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego została określona jako zagrożona. Celem środowiskowym dla JCWP jest dobry stan ekologiczny i dobry stan chemiczny. W zlewni JCWP występuje presja rolnicza. W programie działań zaplanowano wszystkie możliwe działania, mające na celu ograniczenie tej presji tak, aby możliwe było osiągnięcie wskaźników zgodnych z wartościami dobrego stanu. Z uwagi jednak na czas niezbędny dla wdrożenia działań, a także okres niezbędny aby wdrożone działania przyniosły wymierne efekty, dobry stan będzie mógł być osiągnięty do roku 2027.
Z analizy planowanej inwestycji wynika brak istotnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na stan zasobów wodnych. W związku z powyższym ustalono, że przedsięwzięcie nie będzie generowało presji mogących przyczynić się do nieosiągnięcia celów środowiskowych dla wskazanych w JCWP.
Mając na uwadze zapisy art. 63 ust.1 pkt. 1 lit. f ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w k.i.p ustalono, że na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będą powstawały odpady o kodach: 15 01 01, 15 01 02, 15 01 03. Odpady te będą magazynowane selektywnie w szczelnych pojemnikach, kontenerach lub luzem w magazynie odpadów, do czasu przekazania ich uprawnionym podmiotom do przetwarzania zgodnie z przepisami szczegółowymi w tym zakresie.
Z uwagi na rodzaj, skalę oraz lokalizację planowanego przedsięwzięcia, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś, należy stwierdzić, że przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii oraz realizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami, ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej będzie ograniczone. Mając na uwadze treść złożonej dokumentacji, przedsięwzięcie to nie zalicza się do kategorii zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii przemysłowych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. (Dz. U. z 2016 r. poz. 138). Ze względu na położenie geograficzne przedsięwzięcie nie jest zagrożone ryzykiem katastrofy naturalnej, w szczególności w wyniku wystąpienia trzęsień ziemi i powodzi. Przedsięwzięcie będzie zaadaptowane do zmieniających się warunków klimatycznych i możliwych zdarzeń ekstremalnych poprzez rozwiązania konstrukcyjno – budowlane. Uwzględniając cechy i skalę przedsięwzięcia, brak procesów produkcyjnych będących źródłem zorganizowanej emisji substancji do powietrza oraz brak ogrzewania planowanego magazynu należy stwierdzić, że przedsięwzięcie nie wpłynie znacząco na zmiany klimatu na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji.
Uwzględniając kryteria, o których mowa w art. 63 ust.1 pkt 1 lit. c ustawy ooś należy stwierdzić, iż eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz znaczącym negatywnym wpływem na różnorodność biologiczną.
Mając na uwadze art. 63 ust.1 pkt 2 lit. e ustawy ooś, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren planowanego przedsięwzięcia zlokalizowany jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r. poz. 55). Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty: Zachodnie Pojezierze Krzywińskie PLH300014, oddalony o 12,9 km i obszar specjalnej ochrony ptaków Zbiornik Wonieść PLB300005, oddalony o 19,4 km od przedsięwzięcia. Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia poza obszarami chronionymi, na terenie istniejącego zakładu oraz brak konieczności wycinki drzew i krzewów, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin, grzybów i zwierząt oraz ich siedlisk, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.
Zgodnie z art. 63 ust.1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami i ustalono, że realizacja planowanej inwestycji nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i nie będzie ona transgranicznie oddziaływać na środowisko.
Z uwagi na charakter i stopień złożoności oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak znacząco negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów, zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną stwierdzono, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia, polegającego na: budowie hali magazynowej na terenie Ardagh Glass S.A. – działki nr 161/4 i 162/7, obręb Gostyń nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
P o u c z e n i e
Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2018r., poz. 2081 ze zm.), decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1, oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lesznie, ul. Słowiańska 54, za pośrednictwem Burmistrza Gostynia, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Załączniki :
1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art.82 ust. 3 ustawy ooś
Z up. Burmistrza Gostynia
/-/
mgr Donata Nawrocka
Inspektor ds. ochrony środowiska
Otrzymują za dowodem doręczenia:
1. Piotr Szyszka - Pełnomocnik Ardagh Glass S.A.
Latalice 32
62-010 Pobiedziska
2. Pozostałe strony postępowania zostały
powiadomione w oparciu o art. 49 k.p.a.
3. aa.
Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu
ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79, 60-529 Poznań
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gostyniu
ul. Przy Dworcu 4, 63-800 Gostyń
3. Państwowe Gospodarstwo Wodne
Wody Polskie
Zarząd Zlewni w Poznaniu
ul. Szewska 1, 61-760 Poznań
4. Starosta Gostyński
ul. Wrocławska 256
63-800 Gostyń
Wniesiono opłatę skarbową w kwocie 205,00 zł , na rachunek Urzędu Miejskiego w Gostyniu
nr 90 1600 1462 1834 5236 6000 0005 w dniu 21.11.2019r.
na podstawie Zał. cz. I, pkt 45 ustawy o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 r.
(tekst jednolity Dz. U. z 2019 r. poz. 1000 ze zm.)
Załącznik
do decyzji nr PPOS.6220.12.2019
z dnia 03.03.2020 r.
Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust.3 ustawy
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
(tekst jednolity Dz. U. z 2018r., poz. 2081 ze zm.)
Rodzaj, skala usytuowanie przedsięwzięcia:
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie nowej hali magazynowej o powierzchni zabudowy do 9100 m2 w miejsce dwóch istniejących hal o łącznej powierzchni 5800 m2, w ramach istniejącej infrastruktury, w której planowane jest magazynowanie wyrobów gotowych. Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie na terenie działającego zakładu Ardagh Glass S.A. w Gostyniu, na działkach o nr: 161/4, 162/7, na których położone są: obiekty produkcyjne, magazynowe i pomocnicze zakładu oraz powierzchnie utwardzone magazynów wyrobów gotowych i dróg transportowych. W magazynie nie przewiduje się stałych stanowisk pracy ani pomieszczeń socjalnych. Operatorzy wózków widłowych obsługiwać będą magazyn i korzystać z dotychczasowego istniejącego zaplecza socjalnego. Teren, na którym będzie wybudowany projektowany magazyn jest obecnie zabudowany wiatą magazynową , która jest przeznaczona do rozbiórki oraz powierzchniami utwardzonymi. W związku z budową hali magazynowej nie planuje się budowy nowych miejsc parkingowych na terenie Zakładu. W projektowanym magazynie jak we wszystkich pozostałych, możliwe będzie magazynowanie wyrobów gotowych, ale również materiałów pomocniczych, części zamiennych lub materiałów budowlanych na wydzielonych powierzchniach. Planowana budowa hali magazynowej nie wpłynie na wzrost skali produkcji oraz wzrost zatrudnienia. W przedmiotowym magazynie nie będą prowadzone żadne czynności/procesy produkcyjne, mogące skutkować emisją substancji do powietrza, powstawaniem ścieków przemysłowych czy emisją hałasu.
Rodzaj technologii
Planowane przedsięwzięcie to hala magazynowa, w której przewiduje się składowanie wyrobów gotowych ustawionych warstwami, oddzielonymi przekładkami kartonowymi lub z tworzywa sztucznego na paletach drewnianych. Tak ustawione stosy pakowane będą w folię termokurczliwą, która stanowi zewnętrzne opakowanie. Palety będą układane jedna na drugiej bez regałów do wysokości 8,8 m. W magazynie planuje się wydzielenie numerowanych stanowisk składowania oraz korytarz wewnętrzny, podłużny pomiędzy strefami magazynowania. Transport i układanie palet odbywać się będzie za pomocą wózków widłowych.
Rozwiązania chroniące środowisko:
Nie przewiduje się ogrzewania magazynu.
Zakład jest i będzie zaopatrywany w wodę z własnych ujęć. Ścieki bytowe odprowadzane są i będą do sieci kanalizacji sanitarnej. Wody opadowe i roztopowe są i będą wprowadzane do zakładowej kanalizacji deszczowej.
Odpady powstające na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będą magazynowane selektywnie w szczelnych pojemnikach, kontenerach lub luzem w magazynie odpadów, do czasu przekazania ich uprawnionym podmiotom do przetwarzania zgodnie z przepisami szczegółowymi w tym zakresie.
Z up. Burmistrza Gostynia
/-/
mgr Donata Nawrocka
Inspektor ds. ochrony środowiska
Art. 49 k.p.a. Strony mogą być zawiadamiane o decyzjach i innych czynnościach organów administracji publicznej przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania, jeżeli przepis szczególny tak stanowi; w tych przypadkach zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia.
Art. 74 ust.3 ustawy ooś Jeżeli liczba stron postępowania o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 20, stosuje się przepis art. 49 kodeksu postępowania administracyjnego.