Telefony alarmowe
Urząd Miejski w Gostyniu
w dni robocze od 7.30 do 15.30
65 575 21 10
Awaria oświetlenia ulicznego
w dni robocze od 7.30 do 15.30
65 575 21 38
Uszkodzenia drogi lub chodnika
w dni robocze od 7.30 do 15.30
65 575 21 48
Odśnieżanie dróg gminnych
w dni robocze od 7.30 do 15.30
65 575 21 38
Sprawy komunikacji miejskiej i podmiejskiej
w dni robocze od 7.30 do 15.30
65 575 21 37
Straż Miejska w Gostyniu
w dni robocze od 7.30 do 22.00
507 154 706
Gospodarka odpadami
poniedziałek: 8:00-16:30,
wtorek-piątek: 8:00-15:00
65 529 49 34
Pogotowie wodno-kanalizacyjne
całodobowo
994
Gostyń zmienia się <strong>nie do poznania...</strong>

Zawiadomienie ws. budowy farmy fotowoltaicznej - Osowo, Stankowo

07 marca 2022

Gostyń 04.03.2022 r.

PPOS. 6220.27.2021
 

Zawiadomienie 

Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.), dalej k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.), dalej ustawa ooś, zawiadamiam strony postępowania o wydanej w dniu 04.03.2022 r. decyzji, której treść podaję niżej.

Doręczenie ww. decyzji stronom uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia jego publicznego ogłoszenia.

 

 

Z up. Burmistrza Gostynia

Marzena Paluszkiewicz

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska

 

 

Gostyń, 04.03.2022r.

PPOS.6220.27.2021

 
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
 

Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 84 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.) oraz art. 104 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.) - po rozpatrzeniu

s t w i e r d z a m

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko na realizację planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 17 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o numerach ewidencyjnych 53/3, 397, obręb Osowo oraz 24 i 25, obręb Stankowo, gmina Gostyń.

Jednocześnie ustalam następujące warunki i wymagania do realizacji przedsięwzięcia:

1. Pod elektrownię słoneczną o mocy do 17 MW przeznaczyć do 16,3 ha działek nr 53/3 i 397, obręb Osowo oraz nr 24 i 25, obręb Stankowo.

2. W obrębie farmy fotowoltaicznej zainstalować do 17 stacji transformatorowych, do 17 magazynów energii oraz do 850 inwerterów. Stacje transformatorowe oraz magazyny energii zlokalizować w odległości nie mniejszej niż 100 m od terenów chronionych akustycznie.

3. Elementy infrastruktury farmy fotowoltaicznej zlokalizować w odległości nie mniejszej niż 2 m od rowów i cieków wodnych.

4. Wszelkie prace oraz ruch pojazdów ograniczyć do pory dnia, tj. godz. 6.00 – 22.00.

5. Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Kontrolę przeprowadzić także bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.

6. Panele słoneczne montować na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli do powierzchni ziemi.

7. Zastosować moduły fotowoltaiczne o powierzchni antyrefleksyjnej.

8. Do mycia paneli fotowoltaicznych stosować czystą wodę, bez dodatku detergentów. Dopuszcza się stosowanie środków biodegradowalnych, obojętnych dla środowiska w przypadku silniejszych zabrudzeń.

9. Nie stosować nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin na etapie funkcjonowania farmy fotowoltaicznej.

10. Transformatory umieścić w prefabrykowanych, betonowych budynkach lub stalowych kontenerach ze szczelną posadzką. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, wyposażyć je w szczelne misy mogące pomieścić całą zawartość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.

11. Magazyny energii wyposażyć w szczelne posadzki.

12. Koszenie roślinności pokrywającej teren farmy fotowoltaicznej prowadzić w okresie od 1 do 15 sierpnia oraz od 1 listopada do 15 lutego.

13. Do  obsiewu powierzchni biologicznie czynnych farmy fotowoltaicznej nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia.

14. Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem, a gruntem.

15. Wprowadzić pas zieleni osłonowo - izolacyjnej wzdłuż całej granicy działki ewid. nr 53/3 z działką ewid. nr 51, obręb Osowo złożonego z rodzimych gatunków krzewów.

16. Nie stosować ciągłego oświetlenia terenu farmy fotowoltaicznej i jej ogrodzenia w porze nocnej.

 

U z a s a d n i e n i e

W związku z art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.) –Inwestor –

zwróciła się do Burmistrza Gostynia z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 17 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o numerach ewidencyjnych 53/3, 397, obręb Osowo oraz 24 i 25, obręb Stankowo, gmina Gostyń.

Do wniosku dołączono: kartę informacyjną przedsięwzięcia, dalej k.i.p., mapę ewidencyjną.

Dla terenu objętego inwestycją nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Planowane przedsięwzięcie na podstawie § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z 10 września 2019 r., w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839) kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu może być wymagane.

W związku z tym Burmistrz Gostynia, w oparciu o art. 64 ust. 1 pkt. 1, 2, 4 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 ze zm.), dalej ustawa ooś, w dniu 17.11.2021 r. wszczął postępowanie w sprawie wydania decyzji ooś i zwrócił się do: Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gostyniu, dalej PPIS, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, dalej RDOŚ oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Dyrektora Zarządu Zlewni w Poznaniu dalej Dyrektor ZZ WP o opinię w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia.

Dyrektor ZZ WP w opinii z 24.11.2021 r. nr PO.ZZŚ.4.435.823.2021.MS.1 nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia.

Dyrektor ZZ WP mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie stwierdził brak możliwości znaczącego oddziaływania na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód i nie stwierdził negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia, stwarzającego zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1967).

PPIS w opinii sanitarnej z 03.12.2021 r. nr ON-NS.9011.2.57.2021 wyraził opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia. Zdaniem PPIS przedłożone dokumenty wykazują, iż nie zachodzą przesłanki, które w świetle obowiązujących przepisów w zakresie ochrony zdrowia uniemożliwiałyby realizację przedmiotowej inwestycji.

W toku prowadzonego postępowania RDOŚ pismem z 03.12.2021 r. znak: WOO-IV.4220.1900.2021.WR.1 wezwał Burmistrza Gostynia do uzupełnienia informacji zawartych w k.i.p, który następnie pismem z 07.12.2021r. przekazał wezwanie do Wnioskodawcy. W dniu 22.12.2021r. do Burmistrza Gostynia wpłynęło uzupełnienie k.i.p. przekazane przez Wnioskodawcę, które  28.12.2021 r. zostało przekazane do RDOŚ.

RDOŚ w opinii z 10.01.2022 r. nr WOO-IV.4220.1900.2021.WR.2 stwierdził, że dla planowanego przedsięwzięcia, polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 17 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o numerach ewidencyjnych 53/3, 397, obręb Osowo oraz 24 i 25, obręb Stankowo, gmina Gostyń nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Określił też warunki i wymagania, które należy uwzględnić w decyzji ooś.

W postępowaniu wzięto pod uwagę: informacje o przedsięwzięciu zawarte w k.i.p., opinie: RDOŚ, PPIS, Dyrektora ZZ WP oraz uwarunkowania wymienione w art. 63 ust.1 ustawy ooś.

Przeanalizowano: rodzaj, cechy i skalę przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, możliwości ograniczenia oraz odwracalność oddziaływania, powiązania z innymi przedsięwzięciami, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, różnorodność biologiczną, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia, gęstość zaludnienia wokół przedsięwzięcia oraz jego usytuowanie względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

Uwzględniając zapisy art. 63 ust 1 pkt 1 lit a ustawy ooś na podstawie przedłożonej k.i.p. ustalono, że planowane przedsięwzięcie będzie polegać na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 17 MW na działkach ewid. nr 53/3, 397, obręb Osowo oraz nr 24 i 25, obręb Stankowo, gmina Gostyń, powiat gostyński. Elektrownia będzie obejmowała: do 85 000 sztuk paneli fotowoltaicznych o mocy jednostkowej 200-1500 Wp, do 850 inwerterów, do 17 stacji transformatorowych o wymiarach do 7 x 7 x 4 m każda, do 17 magazynów energii, każdy o powierzchni do 50 m2, plac manewrowy i drogę dojazdową, system monitoringu, okablowanie oraz ogrodzenie. Wnioskodawca dopuszcza realizację przedsięwzięcia etapowo. W obrębie działki ewid. nr 397, obręb Osowo nie będą lokalizowane panele fotowoltaiczne, stacje transformatorowe czy magazyny energii, a jedynie infrastruktura towarzysząca, np. okablowanie. Powierzchnia przeznaczona pod przedsięwzięcie wynosi do 16,3 ha, natomiast powierzchnia działek objętych wnioskiem 17,771 ha. Powyższe uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji, gdyż to określa skalę przedsięwzięcia i sposób zagospodarowania terenu.

Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i cechy przedmiotowego przedsięwzięcia, uwzględniając fakt, iż elektrownia słoneczna w trakcie swojej eksploatacji nie będzie źródłem emisji substancji do środowiska, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy ooś, nie przewiduje się jej wpływu na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania. Jedynie na etapie realizacji przedsięwzięcia, źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów pracujących na placu budowy. Będzie to jednak oddziaływanie okresowe, punktowe i ustanie po zakończeniu prac budowlanych.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. a, c, d i e ustawy ooś na podstawie przedłożonej dokumentacji ustalono, że teren przeznaczony pod przedmiotowe przedsięwzięcie to grunty orne. W oparciu o k.i.p. i jej uzupełnienie ustalono, że najbliższe tereny chronione akustycznie zlokalizowane są w odległości 25 m i jest to zabudowa zagrodowa na działce ewid. nr 51, obręb Osowo. Źródłem emisji hałasu na etapie realizacji przedsięwzięcia będą przede wszystkim urządzenia montażowe oraz pojazdy poruszające się po terenie zainwestowania. Wszelkie prace oraz ruch pojazdów zostaną ograniczone do pory dnia, co uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji. Będą to krótkotrwałe i odwracalne uciążliwości. Analiza k.i.p. wykazała, że Wnioskodawca nie przewiduje wyposażenia modułów fotowoltaicznych w wentylatory do chłodzenia ogniw. Na etapie eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia głównym źródłem emisji hałasu będzie praca transformatorów zlokalizowanych w stacjach transformatorowych oraz inwertery. Uwzględniając podane w k.i.p. i jej uzupełnieniu poziomy mocy akustycznej elementów infrastruktury elektrowni słonecznej oraz ich zadeklarowaną odległość od terenów chronionych akustycznie nie dojdzie do przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112). Przyjęte rozwiązania organizacyjne i techniczne mające na celu ograniczenie uciążliwości akustycznej planowanego przedsięwzięcia uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji.

Ponadto uwzględniając przyjęte rozwiązania techniczne, w tym napięcia infrastruktury energetycznej, nie przewiduje się, aby eksploatacja inwestycji mogła powodować przekroczenie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2019 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku (Dz. U. z 2019 poz. 2448).

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 3 lit. f ustawy ooś na podstawie k.i.p. oraz dokumentów będących w posiadaniu organu najbliższa przedsięwzięciu farma fotowoltaiczna planowana do budowy jest w odległości 425 m (dz. nr 44, 65, 64 w obrębie Osowo). Uwzględniając powyższe i charakter analizowanego przedsięwzięcia, złożoność oddziaływania oraz realizację zgodnie z warunkami wskazanymi w niniejszej decyzji, nie przewiduje się wystąpienia znaczących powiązań ani ponadnormatywnego kumulowania oddziaływań planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami.

Wnioskodawca nie planuje ciągłego oświetlania terenu elektrowni słonecznej i jej ogrodzenia w porze nocnej co uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji mając na uwadze minimalizację oddziaływania na ludzi i przyrodę ożywioną.

W związku z zapisami art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś, dotyczącymi ryzyka wystąpienia poważnej awarii, katastrof naturalnych i budowlanych, biorąc pod uwagę rodzaj planowanego przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, należy stwierdzić, że nie należy ono do zakładów o dużym lub zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016, poz. 138). Ponadto uwzględniając realizację i eksploatację przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, ryzyko wystąpienia katastrof budowlanych będzie ograniczone. Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest położony w strefie zagrożenia powodziowego, w strefie zagrożonej możliwością wystąpienia osuwisk, ruchów skorupy ziemskiej, klimatycznych i możliwych zdarzeń ekstremalnych. Przyjęte rozwiązania techniczne, w tym konstrukcja paneli oraz zastosowane materiały posiadające odpowiednie certyfikaty ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na zmiany klimatu. Ponadto przedsięwzięcie przyczyni się do zwiększenia produkcji energii odnawialnej, a tym samym do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery z innych źródeł, co może wpłynąć pozytywnie na zmiany klimatu.

Analizując kryteria wskazane w art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. g ustawy ooś, z k.i.p. wynika, że eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się ze stałym zapotrzebowaniem na wodę ani koniecznością odprowadzania ścieków. Projektowana farma fotowoltaiczna będzie obiektem bezobsługowym. Woda deszczowa będzie swobodnie spływała z paneli fotowoltaicznych i wsiąkała w grunt. Wnioskodawca dopuszcza możliwość mycia paneli wodą, co uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji, dodając możliwość używania środków biodegradowalnych w przypadku poważniejszych zabrudzeń. Na etapie budowy, w celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego planuje się z korzystać z przetransportowanych na teren inwestycji przenośnych toalet. W celu ochrony środowiska wodno-gruntowego zobowiązano inwestora do umieszczenia transformatorów w stalowych kontenerach lub prefabrykowanych, betonowych, budynkach ze szczelną posadzką, wyposażenia magazynów energii w szczelne posadzki oraz – w przypadku zamontowania transformatora olejowego – do wyposażenia go w szczelną misę, mogącą zmagazynować całą objętość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.

W kontekście art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy ooś ustalono, że gospodarowanie odpadami na etapie realizacji i eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia odbywać się będzie na zasadach określonych w aktualnie obowiązujących przepisach szczegółowych. Na etapie prac wykonawczych źródłem powstawania odpadów będą prace związane z montażem paneli. Masy ziemne nie będą stanowiły odpadu, co każe przypuszczać, że zostaną wykorzystane w obrębie działek objętych wnioskiem do rozplantowania w nierównościach terenu i tym samym nie będą stanowiły odpadu. Odpady powstające na etapie budowy będą magazynowe w pojemnikach i przekazywane wyspecjalizowanym podmiotom zajmującym się gospodarką odpadami. Z uwagi na specyfikę przedsięwzięcia należy uznać, że farma fotowoltaiczna na etapie eksploatacji, nie będzie stanowić znaczącego źródła powstawania odpadów. Wytwarzane będą jedynie odpady związane z utrzymaniem i konserwacją paneli, które będą na bieżąco przekazywane do dalszego zagospodarowania przez podmioty świadczące usługi w tym zakresie. Na etapie likwidacji powstające odpady zostaną przekazane podmiotom posiadającym odpowiednie zezwolenia w tym zakresie. Zgodnie z k.i.p. zdecydowana ich większość, w tym między innymi elementy konstrukcji wsporczej paneli, panele fotowoltaiczne i okablowanie w całości będzie podlegała recyklingowi. Mając na uwadze powyższe nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo - wodne w rejonie zainwestowania.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, b, c, d, f, g, h, i, j ustawy ooś ustalono, że teren przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany na obszarach wodno - błotnych i innych obszarach o płytkim poziomie zalegania wód podziemnych, w strefach ochronnych ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, górskiego, leśnego oraz obszarach przylegających do jezior. Południową granicę objętych wnioskiem działek stanowi rów melioracyjny. Wnioskodawca w k.i.p. wyjaśnił, że elementy infrastruktury farmy będą zlokalizowane w odległości nie mniejszej niż 2 m od rowu, co uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji. Ponadto mając na względzie ochronę środowiska gruntowo - wodnego zobowiązano Wnioskodawcę do niestosowania nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślinna etapie jej funkcjonowania.

W k.i.p. wskazano, że przedsięwzięcie nie zostanie zlokalizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz archeologiczne, a także na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o dużej gęstości zaludnienia. W związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska.

Uwzględniając kryteria, o których mowa w art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy ooś stwierdzono, iż eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz wpływem na różnorodność biologiczną.

W związku z art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. k ustawy ooś ustalono, że planowane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie w granicach jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW600070. Zgodnie z obowiązującym „Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967) JCWPd PLGW600070 charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz dobrym stanem chemicznym, zgodnie z oceną ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego została określona jako zagrożona osiągnięciem celów środowiskowych. Dla JCWPd PLGW600070 w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” określono następujące cele środowiskowe: utrzymanie dobrego stanu chemicznego oraz dobrego stanu ilościowego.

Ponadto przedsięwzięcie znajduje się w granicach jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) o kodzie PLRW60000185673 – Kanał Mosiński od Kani do Kanału Przysieka Stara, która posiada status silnie zmienionej części wód, o złym stanie. Ponadto jest określona jako „zagrożona” nieosiągnięciem celów środowiskowych. Dla JCWP PLRW60000185673 przedłużono termin osiągnięcia celu środowiskowego ze względu na brak możliwości technicznych. W zlewni JCWP występuje presja komunalna. W programie działań zaplanowano działania podstawowe, obejmujące uporządkowanie gospodarki ściekowej, które są wystarczające, aby zredukować tą presję w zakresie wystarczającym dla osiągnięcia dobrego stanu. Z uwagi jednak na czas niezbędny dla wdrożenia działań, a także okres niezbędny, aby wdrożone działania przyniosły wymierne efekty, dobry stan będzie mógł być osiągnięty do 2021 roku.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy ooś, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest na terenie obszaru chronionego krajobrazu Krzywińsko-Osiecki wraz z zadrzewieniami generała Dezyderego Chłapowskiego i kompleksem leśnym Osieczna - Góra, w obrębie którego nie obowiązują zakazy. Ponadto położony jest poza korytarzami ekologicznymi oraz poza obszarami ważnymi dla ptaków województwa wielkopolskiego wyznaczonymi w opracowaniu Przemysława Wylegały, Stanisława Kuźniaka, Pawła T. Dolaty Obszary ważne dla ptaków w okresie gniazdowania oraz migracji na terenie województwa wielkopolskiego (opracowanie na zlecenie Wielkopolskiego Biura Planowania Przestrzennego. Poznań, 2008, mscr.). Najbliższymi obszarami Natura 2000 są: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Zachodnie Pojezierze Krzywińskie PLH300014 oddalony o 8,1 km.

Przedsięwzięcie będzie realizowane na gruntach ornych, na których nie występują drzewa i krzewy. Z k.i.p. wynika, że Wnioskodawca zamierza obsiać teren farmy fotowoltaicznej i dlatego, mając na uwadze ochronę rodzimej bioróżnorodności, zobowiązano go do niewykorzystywania do tego celu gatunków roślin obcego pochodzenia. Na etapie funkcjonowania farmy przewidziano koszenie, stąd dla ochrony ptaków lęgowych sformułowano warunek koszenia poza okresem lęgowym ptaków, który dla większości gatunków ptaków krajobrazu rolniczego przypada przeciętnie od 1 marca do 31 lipca. Ponadto uwzględniając sąsiedztwo rowu termin koszenia dostosowano do terminów migracji płazów, który dla większości gatunków płazów w Polsce przypada przeciętnie od 15 lutego do końca maja (migracja wiosenna) oraz od 15 sierpnia do końca października (migracja jesienna).

Mając na uwadze sąsiedztwo zabudowy oraz lokalizację przedsięwzięcia na terenie obszaru chronionego krajobrazu Wnioskodawca w uzupełnieniu k.i.p. zaplanował wprowadzenie zieleni osłonowo - izolacyjnej wzdłuż granicy działki ewid. nr 53/3 z działką ewid. nr 51, obręb Osowo z zastosowaniem rodzimych gatunków krzewów. Powyższe uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji.

Ponadto wpisano warunek montażu paneli słonecznych na wysokości co najmniej 0,8 m nad ziemią co pozwoli na rozwój roślinności i w konsekwencji, umożliwi ptakom wyprowadzenie lęgów, roślinom zawiązywanie nasion, a także pozwoli ograniczyć zacienienie paneli słonecznych przez roślinność. W celu ochrony zwierząt na etapie prowadzenia prac ziemnych oraz w celu umożliwienia migracji drobnym zwierzętom na etapie eksploatacji przedsięwzięcia w niniejszej decyzji nałożono warunek regularnych kontroli wykopów, uwalniania uwięzionych w nich zwierząt oraz warunek wykonania ażurowego ogrodzenia bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem, a gruntem. W celu ograniczenia efektu olśnienia nałożono warunek zastosowania paneli słonecznych o powierzchni antyrefleksyjnej co ograniczy negatywny wpływ na ptaki.

Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia na gruntach ornych, brak konieczności wycinki drzew i krzewów oraz realizację przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi w decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność oraz możliwość powiązania z innymi przedsięwzięciami i ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

Z uwagi na charakter i stopień złożoności oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak znacząco negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów, zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną stwierdzono, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia, polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 17 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o numerach ewidencyjnych 53/3, 397, obręb Osowo oraz 24 i 25, obręb Stankowo, gmina Gostyń nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

 

P o u c z e n i e

Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.), decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1, oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lesznie, ul. Słowiańska 54, za pośrednictwem Burmistrza Gostynia w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania od decyzji Burmistrza Gostynia.

Z dniem doręczenia Burmistrzowi Gostynia oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania.

 

Załącznik:

1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy ooś

 

 

Z up. Burmistrza Gostynia

Marzena Paluszkiewicz

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska

 

 

 

Załącznik

do decyzji nr PPOS.6220.27.2021

z dnia 04.03.2022 r.

 

 

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2021r., poz. 2373 ze zm.)

 

Rodzaj, skala usytuowanie przedsięwzięcia:

 Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 17 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o numerach ewidencyjnych 53/3, 397, obręb Osowo oraz 24 i 25, obręb Stankowo, gmina Gostyń, powiat gostyński, województwo wielkopolskie. Farma fotowoltaiczna będzie zajmowała powierzchnię do 16,30 ha działek nr 53/3 i 397, obręb Osowo oraz 24 i 25, obręb Stankowo, które obecnie są wykorzystywane jako teren rolniczy - pola uprawne. Działka nr 397 zostanie wykorzystana wyłącznie do lokalizacji podziemnej infrastruktury towarzyszącej. Zakłada się możliwość realizacji przedsięwzięcia w podziale na etapy, na przykład w siedemnastu etapach o mocy do 1 MW każdy lub realizację przedsięwzięcia na części terenu inwestycyjnego. Instalacje zaprojektowane będą w taki sposób, aby każdy etap posiadał kompletną infrastrukturę techniczną i aby mógł funkcjonować jako samodzielna niezależna elektrownia. W wyniku realizacji inwestycji przewiduje się montaż: paneli fotowoltaicznych, bezobsługowych abonenckich stacji transformatorowych, bateryjnych magazynów energii, podziemnych linii energetycznych, infrastruktury telekomunikacyjnej umożliwiającej nadzór eksploatacyjny elektrowni.

Inwestor przewiduje montaż paneli w ilości do 85 000 sztuk, w zależności od użytych mocy (do 5000 na 1 MW). Zakładana moc panelu wynosić będzie od 200 do 1500 Wp., liczba stacji transformatorowych do 17 sztuk, liczba magazynów energii do 17 sztuk, liczba inwerterów do 850 sztuk (do 50 sztuk na 1 MW).

 

Rodzaj technologii:

Zabudowa składać się będzie z paneli fotowoltaicznych, montowanych na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi, które będą przekształcać energię promieniowania słonecznego w prąd elektryczny, zaś górna granica będzie sięgać do wysokości 5,0 m nad poziomem gruntu. Moduły zbudowane będą z połączonych, zalaminowanych ogniw fotowoltaicznych, które chronione będą od góry szybą o właściwościach antyrefleksyjnych, a od spodu warstwą izolacyjną, a całość będzie chronić aluminiowa rama. Do tylnej powierzchni przymocowana będzie puszka z kablami i złączkami. Panele będą montowane na aluminiowych lub stalowych stelażach mocowanych za pomocą kotew wbijanych w ziemię. Teren planowanej farmy fotowoltaicznej zostanie ogrodzony, a na ogrodzeniu zostanie założony system monitoringowo - alarmowy. Ogrodzenie będzie miało konstrukcję ażurową, bez podmurówki z pozostawieniem minimum 20 cm przerwy między ogrodzeniem a gruntem. Chłodzenie paneli będzie się odbywać poprzez naturalny obieg powietrza atmosferycznego. Podczas budowy wykorzystywane będą: kafary, płyty wibracyjne, wózki widłowe i dźwigi. Wszystkie dostarczane na teren planowanego przedsięwzięcia elementy składowe instalacji będą prefabrykowane, gotowe, przygotowane do montażu, aby zminimalizować hałas i zmniejszyć ilości odpadów. Za pomocą odpowiednio izolowanych kabli zostaną łączone poszczególne panele, gdzie kilkanaście z nich tworzyć będzie sekcje. Każda z sekcji połączona zostanie z falownikami napięcia (inwerterami), które połączy się następnie ze stacjami transformatorowymi, rozdzielnicami, posiadającymi niezbędne układy pomiarowo - zabezpieczające. Montowanie paneli na stołach oraz ich łączenie z inwerterami będą wykonywać wyspecjalizowani fachowcy a połączenia elektryczne osoby z odpowiednimi uprawnieniami, kwalifikacjami i doświadczeniem. Budynki stacji transformatorowych będą składały się z prefabrykatów betonowych lub jako stalowe kontenery o kolorystyce neutralnej, ze szczelną posadzką o wymiarach nie przekraczających 7 m x 7 m, a wysokość nie przekroczy 4 m. Transformatory olejowe muszą zostać wyposażone w szczelne misy mogące pomieścić całą zawartość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej. W budynku stacji oprócz transformatorów będą znajdowały się rozdzielnie średniego i niskiego napięcia oraz tablica pomiarowa. Magazyny energii będą wykonane w formie zabudowy kontenerowej o max. powierzchni 50 m2 i będą występować w technologii baterii litowo - jonowych o mocy do 1 MW każdy, a ich pojemność wynosić będzie do 2 MWh. Ich zadaniem będzie stabilizowanie pracy sieci elektroenergetycznej i magazynowanie nadwyżki energii. Wjazd i wyjazd do miejsca planowanej inwestycji odbywał się będzie poprzez drogę lokalną, a następnie przez krótki odcinek drogi wewnętrznej.

 

Rozwiązania chroniące środowisko:

Na etapie realizacji inwestycji podstawowym źródłem emisji zanieczyszczeń do atmosfery będzie spalanie paliw w silnikach pojazdów i maszyn roboczych pracujących na terenie budowy, które będą miały charakter czasowy i lokalny. Prace przy budowie będą wykonywane przez firmę zewnętrzną, która będzie wytwórcą odpadów, chyba, że umowa będzie stanowić inaczej. Wytwarzane odpady będą składowane w kontenerach w miejscach do tego przeznaczonych czasowo i przekazywane podmiotom posiadającym stosowne uprawnienia w zakresie gospodarki odpadami. W trakcie budowy należy zapewnić należyty stan techniczny wykorzystywanych maszyn i urządzeń oraz zapobiegać wyciekom z nich substancji niebezpiecznych (oleje, benzyna). Wykonawca robót winien wprowadzić najmniej uciążliwą akustycznie technologię prac budowlanych, wyłącznie w godzinach 6:00-22:00, a wykorzystywane maszyny i urządzenia powinny być sprawne. Emisja hałasu, pochodząca od maszyn budowlanych i środków transportu będzie miała charakter lokalny i ustąpi po zakończeniu robót. Pracownicy będą korzystać z przetransportowanych na teren inwestycji kontenerów sanitarnych. Codziennie przed rozpoczęciem prac należy kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta przenosić w bezpieczne miejsce. Tak samo postępować bezpośrednio przed zasypaniem wykopów. W ramach ochrony różnorodności biologicznej do obsiania terenu inwestycji należy zastosować rodzime gatunki roślin i nie stosować nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin. Koszenie roślinności pokrywającej teren farmy fotowoltaicznej prowadzić w okresie od 1 do 15 sierpnia oraz od 1 listopada do 15 lutego.

W fazie eksploatacji nie będą powstawały zanieczyszczenia do atmosfery i znaczne ilości odpadów. Będą one związane z utrzymaniem obiektu oraz usuwaniem usterek urządzeń. Wszystkie odpady będą gromadzone selektywnie, w przeznaczonych do tego celu szczelnych pojemnikach lub kontenerach w miejscach do tego przeznaczonych. Wytworzone odpady będą na bieżąco przekazywane wyspecjalizowanym podmiotom posiadającym niezbędne zezwolenia na gospodarowanie odpadami. Podczas funkcjonowania instalacji fotowoltaicznej nie będą powstawać ścieki technologiczne ani bytowe. Wody opadowe i roztopowe będą spływały do gruntu. Hałas będzie dochodzić od stacji transformatorowych i ewentualnych pojazdów serwisowych. Inwestor w celu ograniczenia oddziaływania na środowisko planuje zastosować stacje kontenerowe, aby skondensować jednostki transformatorowe dużej mocy na małej powierzchni zabudowy. Transformatory będą umieszczone w betonowych budynkach lub stalowych kontenerach ze szczelną posadzką. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych należy wyposażyć je w szczelne misy mogące pomieścić całą zawartość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej. Panele fotowoltaiczne będą myte czystą wodą bez dodatku detergentów, a w przypadku silniejszych zabrudzeń dopuszcza się  zastosowanie środków biodegradowalnych. Można zastosować również technologię bezwodną, opartą na obrotowych szczotkach zamontowanych w prowadnicach wzdłuż paneli, która jest sterowana przez sygnał z komputera, kontrolującego właściwości optyczne paneli. Zastosowana na panelach powłoka antyrefleksyjna będzie zwiększać absorpcję energii promieniowania słonecznego i zapobiegać niepożądanemu efektowi odbicia światła od powierzchni paneli, więc nie będą oślepiać ptaków przelatujących nad instalacją. Wszystkie sieci elektroenergetyczne będą prowadzone pod ziemią, w celu wyeliminowania ewentualnego ryzyka kolizji awifauny z przewodami energetycznymi. Teren planowanej inwestycji nie będzie oświetlony w sposób ciągły i nie będzie stosowane oświetlenie w nocy. Szacunkowe zapotrzebowanie na główne surowce i materiały wykorzystywane na etapie realizacji prac budowlanych to: beton - ok. 6 m3, stal - ok. 12 Mg, olej napędowy - 4 m3, woda do celów socjalnych i porządkowych - ok. 1,5 m3. Na etapie eksploatacji energia elektryczna w ilości ok. 5 MWh/1 MW PV/rok będzie wykorzystywana na potrzeby własne instalacji fotowoltaicznej. Podczas eksploatacji woda będzie zużywania do mycia paneli fotowoltaicznych w ilości około 5 m3/1MW/1 mycie. Tankowanie i uzupełnianie płynów eksploatacyjnych odbywać się będzie poza terenem inwestycji, aby zapobiec wyciekom. Teren budowy zostanie wyposażony w środki do neutralizacji substancji ropopochodnych, rozlanych w sytuacjach awaryjnych. W przypadku wycieku substancji ropopochodnych na powierzchnię ziemi stosowane będą sorbenty, jeśli natomiast substancje przenikną do ziemi, to zostanie ona niezwłocznie zebrana i przekazana do unieszkodliwienia przedsiębiorcom, posiadającym uregulowany stan prawny w tym zakresie.

 

 

Z up. Burmistrza Gostynia

Marzena Paluszkiewicz

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska

 

 

Art. 49 k.p.a. Strony mogą być zawiadamiane o decyzjach i innych czynnościach organów administracji publicznej przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania, jeżeli przepis szczególny tak stanowi; w tych przypadkach zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia.

Art. 74 ust. 3 ustawy ooś  Jeżeli liczba stron postępowania o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 10, stosuje się przepis art. 49 kodeksu postępowania administracyjnego