Facebook
Youtube Fundusze Europejskie

www.gostyn.pl

19 października 2020

Zwiadomienie o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

BURMISTRZ GOSTYNIA

63-800 Gostyń, Rynek 2

Gostyń 19.10.2020r.

PPOS.6220.16.2020
Zawiadomienie
 

            Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2020r. poz. 256.), dalej k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2020r., poz. 283 ze zm.), dalej ustawa ooś, zawiadamiam strony postępowania o wydanej w dniu 16.10.2020r. decyzji, której treść podaję niżej

 

            Doręczenie ww. decyzji stronom uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia jego publicznego ogłoszenia.

 

                                                                                      Z up. Burmistrza Gostynia

                                                                                                      /-/

                                                                                          mgr Donata Nawrocka

                                                                                      Inspektor ds. ochrony środowiska

 

BURMISTRZ GOSTYNIA

63-800 Gostyń, Rynek 2

Gostyń 16.10.2020r.

PPOS.6220.16.2020
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
 

Na podstawie art. 71 ust.2 pkt 2, art. 75 ust.1 pkt 4 oraz art.84 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r., poz. 283 ze zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 256 ze zm.) - po rozpatrzeniu wniosku PVE 127 Sp. z o.o., ul. Jana i Jędrzeja Śniadeckich 21, 85-011 Bydgoszcz

s t w i e r d z a m

 

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko na realizację przedsięwzięcia, polegającego na: budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 4 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działce nr 40/1, obręb Krajewice, gmina Gostyń.

Jednocześnie ustalam następujące warunki i wymagania do realizacji przedsięwzięcia:

 

  1. Zastosować moduły fotowoltaiczne o powierzchni antyrefleksyjnej.
  2. Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem a gruntem.
  3. Na etapie prowadzenia prac ziemnych, codziennie przed rozpoczęciem prac, kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.
  4. Panele słoneczne montować na wysokości minimum 0,8 m, mierząc od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi.
  5. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia koszenie roślinności pokrywającej teren elektrowni prowadzić w okresie od 1 sierpnia do końca lutego.
  6. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, każdy transformator wyposażyć w szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej pomieścić całą objętość oleju znajdującego się w transformatorze oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.
  7. W przypadku konieczności mycia paneli fotowoltaicznych używać do tego celu wyłącznie czystej wody, bez dodatku substancji chemicznych, w tym detergentów.
     

U z a s a d n i e n i e

 

W związku z art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października  2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r., poz. 283 ze zm.) –Inwestor - PVE 127 Sp. z o.o., ul. Jana i Jędrzeja Śniadeckich 21, 85-011 Bydgoszcz zwrócił się do tut. Urzędu z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 4 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działce nr 40/1 obręb Krajewice, gmina Gostyń.

 

Do wniosku dołączono: kartę informacyjną przedsięwzięcia, dalej k.i.p., mapę ewidencyjną oraz wypisy z rejestru gruntów.

 

Dla terenu objętego inwestycją nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

 

Planowane przedsięwzięcie na podstawie § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r., w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839) kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu może być wymagane.

 

            W związku z tym Burmistrz Gostynia, w oparciu o art. 64 ust. 1 pkt. 1, 2, 4 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 283 ze zm.), dalej ustawa ooś, w dniu 18.08.2020 r. wszczął postępowanie w sprawie wydania decyzji ooś i zwrócił się do: Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gostyniu, dalej PPIS, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, dalej RDOŚ oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Dyrektora Zarządu Zlewni w Poznaniu dalej Dyrektor ZZ WP o opinię w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia.

 

Dyrektor ZZ WP w opinii z dnia 02.09.2020 r. nr PO.ZZŚ.4.435.544m.1.2020.MDB nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia.

Dyrektor ZZ WP mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie stwierdził brak możliwości znaczącego oddziaływania  przedmiotowego przedsięwzięcia na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód i nie stwierdził negatywnego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia, stwarzającego zagrożenie, dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art.57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1967).

 

PPIS w opinii sanitarnej z dnia 03 września 2020 r. nr ON.NS.9011.2.44.2020 wyraził opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia. Zdaniem PPIS przedłożone dokumenty wykazują, iż nie zachodzą przesłanki, które w świetle obowiązujących przepisów w zakresie ochrony zdrowia uniemożliwiałyby realizację przedmiotowej inwestycji.

 

RDOŚ w opinii z dnia 21.09.2020 r. nr WOO-IV.4220.1245.2020.JP2.2 stwierdził, że dla planowanego przedsięwzięcia, polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 4 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działce nr 40/1, obręb Krajewice, gmina Gostyń. nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Określił też warunki i wymagania, które należy uwzględnić w decyzji ooś.

W postępowaniu wzięto pod uwagę: informacje o przedsięwzięciu zawarte w k.i.p., opinie: RDOŚ, PPIS, Dyrektora ZZ WP oraz uwarunkowania wymienione w art. 63 ust.1 ustawy ooś.

 

Przeanalizowano: rodzaj, cechy i skalę przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, możliwości ograniczenia oraz odwracalność oddziaływania, powiązania z innymi przedsięwzięciami, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, różnorodność biologiczną, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia, gęstość zaludnienia wokół przedsięwzięcia oraz jego usytuowanie względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

 

Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i cechy przedmiotowego przedsięwzięcia, uwzględniając fakt, iż elektrownia fotowoltaiczna w trakcie swojej eksploatacji nie będzie źródłem emisji substancji do środowiska, odnosząc się do zapisów art. 63 ust.1 pkt.1 lit. d ustawy ooś, nie przewiduje się jej wpływu na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania. Jedynie na etapie realizacji przedsięwzięcia, źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów pracujących na placu budowy. Będzie to jednak oddziaływanie okresowe, punktowe i ustanie po zakończeniu prac budowlanych.

 

Odnosząc się do art. 63 ust.1 pkt 3 lit. a, e i c ustawy ooś, na podstawie przedłożonej dokumentacji ustalono, że przedsięwzięcie zlokalizowane będzie na terenie gruntów rolnych klasy RIVa, RIVb i RV. Na podstawie analizy k.i.p. ustalono, że najbliższa zabudowa mieszkaniowa znajduje się w odległości ok. 800 m na zachód od przedmiotowej działki. Źródłem emisji hałasu na etapie realizacji przedsięwzięcia będą przede wszystkim urządzenia montażowe oraz pojazdy poruszające się po terenie zainwestowania. Wszelkie prace oraz ruch pojazdów zostaną ograniczone do pory dnia. Będą to krótkotrwałe i odwracalne uciążliwości. Panele fotowoltaiczne nie wymagają chłodzenia mechanicznego. Na etapie eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia źródłem emisji hałasu będzie praca transformatorów umieszczonych w kontenerowych stacjach transformatorowych. Biorąc pod uwagę: rodzaj i parametry przedsięwzięcia oraz przyjęte rozwiązania techniczne nie przewiduje się, aby realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia mogła wiązać się z przekroczeniami dopuszczalnych poziomów hałasu i pól elektromagnetycznych w środowisku, określonych w przepisach szczegółowych.

 

Uwzględniając zapisy art. 63 ust.1 pkt. 1 lit. b oraz pkt 3 lit. f ustawy ooś ustalono, że na działce przeznaczonej pod planowane przedsięwzięcie nie znajdują się i nie są planowane inne przedsięwzięcia, które swym oddziaływaniem mogłyby skumulować się z potencjalnym oddziaływaniem planowanej farmy fotowoltaicznej. W oparciu o zapisy k.i.p. stwierdzono, że najbliższa inna instalacja fotowoltaiczna planowana jest do budowy w odległości ok. 1,9 km od przedmiotowego przedsięwzięcia. Biorąc pod uwagę charakter i skalę przedsięwzięć oraz złożoność ich oddziaływania i realizację zgodnie ze wskazanymi w niniejszej decyzji warunkami nie przewiduje się występowania skumulowanego oddziaływania.

 

W związku z zapisami art. 63 ust.1 pkt. 1 lit. e ustawy ooś, dotyczącymi ryzyka wystąpienia poważnej awarii, katastrof naturalnych i budowlanych, biorąc pod uwagę rodzaj planowanego przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, należy stwierdzić, że nie należy ono do zakładów o dużym lub zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii, określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 138). Ponadto, uwzględniając realizację i eksploatację przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, ryzyko wystąpienia katastrof budowlanych będzie ograniczone. Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest położony w strefie zagrożenia powodziowego, w strefie zagrożonej możliwością wystąpienia osuwisk, ruchów skorupy ziemskiej, klimatycznych i możliwych zdarzeń ekstremalnych. Przyjęte rozwiązania techniczne, w tym konstrukcja paneli oraz zastosowane materiały posiadające odpowiednie atesty i certyfikaty ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na zmiany klimatu. Ponadto przedsięwzięcie przyczyni się do zwiększenia produkcji energii odnawialnej, a tym samym do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery z innych źródeł, co wpłynie na mitygację zmian klimatu.

 

Biorąc pod uwagę kryteria wskazane w art. 63 ust.1 pkt 3 lit. g ustawy ooś, z k.i.p. wynika, że eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się ze stałym zapotrzebowaniem na wodę ani koniecznością odprowadzania ścieków. Instalacje fotowoltaiczne należą do obiektów bezobsługowych, w związku z tym do ich prawidłowego funkcjonowania nie jest wymagane utworzenie zaplecza socjalnego wraz z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną. Zgodnie z treścią k.i.p. mycie paneli fotowoltaicznych przeprowadzane będzie w technologii bezwodnej z wykorzystaniem szczotek lub przy użyciu czystej wody bez dodatku detergentów. Wody opadowe i roztopowe nie będą ujmowane w systemy kanalizacyjne lecz będą infiltrować w grunt w obrębie przedmiotowego terenu. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, pod każdym transformatorem zostanie zamontowana szczelna misa, mogąca zmagazynować całą objętość oleju. Przyjęte przez Wnioskodawcę rozwiązania ograniczające potencjalny negatywny wpływ na środowisko gruntowo-wodne, zostały zawarte w warunkach wskazanych w niniejszej decyzji.

W kontekście art. 63 ust.1 pkt. 1 lit. f ustawy ooś ustalono, że gospodarowanie odpadami na etapie realizacji i eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia odbywać się będzie na zasadach określonych w aktualnie obowiązujących przepisach szczegółowych. Na etapie prac wykonawczych źródłem powstawania odpadów będą roboty ziemne oraz prace związane z montażem paneli. Z uwagi na specyfikę przedsięwzięcia należy uznać, że farma fotowoltaiczna na etapie eksploatacji nie będzie stanowić znaczącego źródła powstawania odpadów. Wytwarzane będą jedynie odpady związane z utrzymaniem i konserwacją paneli oraz ewentualnymi pracami remontowymi, które zostaną zagospodarowane zgodnie z przepisami szczegółowymi w tym zakresie. Mając na uwadze powyższe nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne w rejonie zainwestowania.

 

Odnosząc się do art. 63 ust.1 pkt 2 lit. a, b, c, d, f, g, h, i, j ustawy ooś, stwierdzono, że teren przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany w pobliżu obszarów wodno-błotnych oraz innych obszarów o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w granicy obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych oraz stref ochronnych ujęć wód, obszarów wybrzeży i środowiska morskiego, obszarów górskich oraz przylegających do jezior. W k.i.p. wskazano, że przedsięwzięcie nie znajduje się na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o dużej gęstości zaludnienia oraz obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej. Na podstawie danych zawartych w k.i.p. nie stwierdzono, aby przedsięwzięcie realizowane było na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, ani nie przewiduje się ich przekroczenia, w związku z realizacją i eksploatacją przedmiotowego przedsięwzięcia.

 

Uwzględniając kryteria, o których mowa w art. 63 ust.1 pkt 1 lit. c ustawy ooś należy stwierdzić, iż eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz wpływem na różnorodność biologiczną.

 

Ustalono, że planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w granicach jednolitej części wód podziemnych JCWPd o kodzie PLGW600070. Zgodnie z obowiązującym „Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”(Dz. U. z 2016 r., poz. 1967) JCWPd PLGW600070 charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz dobrym stanem chemicznym; jest ona monitorowana, a w odniesieniu do ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych została uznana za zagrożoną; przeznaczona do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia. Dla JCWPd PLGW600070 w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” określono następujące cele środowiskowe: utrzymanie dobrego stanu chemicznego oraz dobrego stanu ilościowego.

Przedsięwzięcie znajduje się w granicach jednolitej części wód  powierzchniowych JCWP o kodzie PLRW600023185649 – Kania i posiada status naturalnej części wód, jej stan jest zły i zgodnie z oceną ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego została określona jako zagrożona. Celem środowiskowym dla tej JCWP jest uzyskanie dobrego stanu ekologicznego i dobrego stanu chemicznego. Dla PLRW600023185649 przedłużono termin osiągnięcia celu środowiskowego do 2027 r. ze względu na brak możliwości technicznych. W zlewni występuje presja rolnicza.  W programie działań zaplanowano wszystkie możliwe działania mające na celu ograniczenie tej presji tak, aby możliwe było osiągnięcie wskaźników zgodnych z wartościami dobrego stanu. Z uwagi jednak na czas niezbędny dla wdrożenia działań, a także okres niezbędny aby wdrożone działania przyniosły wymierne efekty, dobry stan będzie mógł być osiągnięty do roku 2027.

Biorąc pod uwagę art. 63 ust.1 pkt 2 lit. e ustawy ooś, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r. poz. 55) Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Zachodnie Pojezierze Krzywińskie PLH300014, oddalony o 16,3 km od przedsięwzięcia. Planowane przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na gruncie ornym i jego realizacja nie wiąże się z wycinką drzew lub krzewów. W otoczeniu przedmiotowego terenu znajdują się grunty rolne, zadrzewienia śródpolne, droga i ciek o nazwie Rów Bodzewski przepływający wzdłuż południowej granicy działki. Teren elektrowni słonecznej na etapie eksploatacji zostanie obsiany zostanie roślinnością trawiastą, która będzie wykaszana. Nie przewiduje się stosowania nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin. W celu ochrony ewentualnych ptaków lęgowych zobowiązano Wnioskodawcę do koszenia terenu elektrowni na etapie eksploatacji poza okresem lęgowym ptaków, który dla większości gatunków krajobrazu rolniczego przypada przeciętnie od 1 marca do 31 lipca. Nałożono także warunek montażu paneli słonecznych na wysokości co najmniej 0,8 m nad powierzchnią ziemią, co pozwoli na rozwój roślinności i w konsekwencji, umożliwi ptakom wyprowadzenie lęgów, roślinom zawiązywanie nasion, a także pozwoli ograniczyć zacienienie paneli słonecznych przez roślinność. Połączenie elektrowni z ogólnokrajową siecią energetyczną wykonane zostanie jako kablowe podziemne. W celu ochrony zwierząt na etapie prowadzenia prac ziemnych oraz w celu umożliwienia migracji drobnym zwierzętom na etapie eksploatacji przedsięwzięcia w niniejszej decyzji nałożono warunek regularnych kontroli wykopów, uwalniania uwięzionych w nich zwierząt oraz warunek wykonania ażurowego ogrodzenia bez podmurówki z pozostawieniem minimum 20 cm przerwy między ogrodzeniem a gruntem. Aby zmniejszyć efekt olśnienia zobowiązano Wnioskodawcę do zastosowania paneli słonecznych o powierzchni antyrefleksyjnej, co ograniczy negatywne oddziaływanie na ptaki. Stoły montażowe pod panelami i stacje transformatorowe wykonane zostaną w kolorach szarości lub brązów, co pozwoli zmniejszyć oddziaływanie na krajobraz.

 

Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia poza obszarami chronionymi, na gruncie ornym, brak konieczności wycinki drzew i krzewów oraz realizację przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi w decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin, grzybów i zwierząt oraz ich siedlisk, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na ciągłość korytarzy ekologicznych i funkcję ekosystemu.

 

Zgodnie z art. 63 ust.1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami i ustalono, że realizacja planowanej inwestycji nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i nie będzie ona transgranicznie oddziaływać na środowisko.

 

Z uwagi na charakter i stopień złożoności oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak znacząco negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów, zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną stwierdzono, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia, polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 4 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działce nr 40/1, obręb Krajewice, gmina Gostyń nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

 

P o u c z e n i e

Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2020r., poz. 283 ze zm.), decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1, oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

 

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lesznie, ul. Słowiańska 54, za pośrednictwem Burmistrza Gostynia, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

 

Załączniki :

 

1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art.82 ust. 3 ustawy ooś

 

                                                                                      Z up. Burmistrza Gostynia

                                                                                                      /-/

                                                                                          mgr Donata Nawrocka

                                                                                      Inspektor ds. ochrony środowiska

Otrzymują za dowodem doręczenia:

 

1. PVE 127 Sp. z o.o.

    Adres do korespondencji:

    Lisi Ogon, ul. Twarda 5

    86-065 Łochowo

2. Pozostałe strony postępowania zostały

    powiadomione w oparciu o art. 49 k.p.a.

3.  aa.

 

Do wiadomości:

 

1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu

    ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79, 60-529 Poznań

2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gostyniu

    ul. Przy Dworcu 4, 63-800 Gostyń

3. Państwowe Gospodarstwo Wodne

    Wody Polskie

    Zarząd Zlewni w Poznaniu

    ul. Szewska 1, 61-760 Poznań

4. Starosta Gostyński

    ul. Wrocławska 256

    63-800 Gostyń

Wniesiono opłatę skarbową w kwocie 205,00 zł , na rachunek Urzędu Miejskiego w Gostyniu

 nr 90 1600 1462 1834 5236 6000 0005 w dniu 08.07.2020r.

na  podstawie Zał. cz. I, pkt  45 ustawy o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 r.

(tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 1546 ze zm.)

 

BURMISTRZ GOSTYNIA

63-800 Gostyń, Rynek 2

                                                                                               Załącznik

                                                                                               do decyzji nr PPOS.6220.16.2020

                                                                                               z dnia 16.10.2020 r.

 

 

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust.3 ustawy

o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa

w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko

(tekst jednolity Dz. U. z 2020r., poz. 283 ze zm.)

 

 

Rodzaj, skala usytuowanie przedsięwzięcia:

 

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 4 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działce o nr ewid. 40/1, obręb Krajewice, gmina Gostyń. Przedsięwzięcie zajmie całą powierzchnię działki tj. około 3,2 ha. Wnioskodawca dopuszcza realizację przedsięwzięcia w czterech etapach, do 1 MW każdy. Instalacje zaprojektowane będą w taki sposób, aby każdy etap posiadał kompletną infrastrukturę techniczną i aby mógł funkcjonować jako samodzielna elektrownia.

 

Rodzaj technologii

 

Zabudowa składać się będzie z paneli PV umiejscowionych na aluminiowych bądź stalowych stelażach montowanych za pomocą kotew wbijanych w ziemię. Przewiduje się montaż do 20 000 szt. paneli fotowoltaicznych Maksymalna wysokość instalacji osiągnie 5 m nad ziemią. Odległość pomiędzy rzędami paneli wyniesie do 10 m. Każdy etap wyposażony zostanie w jedną kontenerową stację transformatorową. W każdej z kontenerowych stacji transformatorowych znajdą się: rozdzielnia SN, rozdzielnia nN, transformator żywiczny lub olejowy oraz tablica do pomiaru wyprodukowanej i pobranej energii elektrycznej. Na każdą z 4 osobnych instalacji przypadnie do 50 szt. inwerterów co stanowi maksymalnie 200 szt. dla całego przedsięwzięcia. Przyłącze zostanie wykonane do linii SN wskazanej w warunkach przyłączenia do sieci lub do najbliższej stacji GPZ.

 

Rozwiązania chroniące środowisko:

 

Mycie paneli fotowoltaicznych przeprowadzane będzie w technologii bezwodnej przy użyciu szczotek. Wnioskodawca dopuszcza możliwość mycia paneli przy użyciu czystej wody, bez detergentów. Wody opadowe i roztopowe nie będą ujmowane w systemy kanalizacyjne lecz będą infiltrować w grunt w obrębie przedmiotowego terenu. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, pod każdym transformatorem zostanie zamontowana szczelna misa, mogąca zmagazynować całą objętość oleju.

Gospodarka odpadami będzie prowadzona zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Na etapie eksploatacji odpady z prac serwisowych nie będą magazynowane tylko na bieżąco przekazywane do dalszego zagospodarowania uprawnionym w tym zakresie podmiotom przez świadczącego usługi.

W celu ochrony ewentualnych ptaków lęgowych teren elektrowni na etapie eksploatacji przedsięwzięcia należy kosić poza okresem lęgowym ptaków, który dla większości gatunków krajobrazu rolniczego przypada przeciętnie od 1 marca do 31 lipca. Celem ochrony zwierząt na etapie prowadzenia prac ziemnych oraz umożliwienia migracji drobnym zwierzętom na etapie eksploatacji przedsięwzięcia należy regularnie kontrolować wykopy, uwalniać uwięzione w nich zwierzęta oraz wykonać ażurowe ogrodzenie bez podmurówki z pozostawieniem minimum 20 cm przerwy między ogrodzeniem a gruntem. Panele słoneczne pokryte będą powłoką antyrefleksyjną co ograniczy efekt olśnienia.

 

 

                                                                                      Z up. Burmistrza Gostynia

                                                                                                      /-/

                                                                                          mgr Donata Nawrocka

                                                                                      Inspektor ds. ochrony środowiska

 

 

Art. 38 ustawy ooś. Organ właściwy do wydania decyzji podaje do publicznej wiadomości informację o wydanej decyzji i o możliwości zapoznania się z jej treścią.

Art. 85 ust. 3 ustawy ooś. Organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach , wydanej po przeprowadzeniu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko podaje do publicznej wiadomości informacje o wydanej decyzji  i o możliwościach zapoznania się z jej treścią oraz z dokumentacją sprawy, w tym z uzgodnieniami i opiniami organów, o którym mowa w art. 77 ust.1 ustawy ooś. Przepis stosuje się odpowiednio do decyzji ooś wydanej bez przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

https://gostyn.pl/Zwiadomienie_o_wydaniu_decyzji_o_srodowiskowych_uwarunkowaniach.html

Strona internetowa gminy Gostyń.
Gmina Gostyń, Rynek 2, 63-800 Gostyń
Kontakt z redakcją: redakcja@gostyn.pl