Facebook
Youtube Fundusze Europejskie

www.gostyn.pl

14 października 2021

Zawiadomienie ws. budowy farmy fotowoltaicznej - Gostyń, Brzezie

Gostyń 13.10.2021 r.

PPOS. 6220.9.2021
 

Zawiadomienie
 

            Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.), dalej k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.), dalej ustawa ooś, zawiadamiam strony postępowania o wydanej w dniu 12.10.2021 r. decyzji, której treść podaję niżej

 

            Doręczenie ww. decyzji stronom uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia jego publicznego ogłoszenia.

 

 

Z up. Burmistrza Gostynia

mgr inż. Roman Sobkowiak

Naczelnik Wydziału Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska

 

 

Gostyń, 12.10.2021r.

PPOS.6220.9.2021


 
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
 

Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 84 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.) oraz art. 104 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.) - po rozpatrzeniu wniosku …………………………………………………………. .

s t w i e r d z a m

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko na realizację przedsięwzięcia, polegającego na budowie wolnostojącej farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 3 MW (w trzech etapach, każdy po ok. 1 MW) wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działkach ewidencyjnych nr 4; 5/3 - obręb Brzezie oraz 2605 - obręb Gostyń (gmina Gostyń, powiat gostyński).

 

Jednocześnie ustalam następujące warunki i wymagania do realizacji przedsięwzięcia:

 

  1. Pod elektrownię fotowoltaiczną o łącznej mocy do 3 MW przeznaczyć do 3,53 ha powierzchni działki nr ew. 4, 5/3 w obrębie Brzezie i nr ew. 2605 w obrębie Gostyń, gmina Gostyń.
  2. Wszelkie prace związane z realizacją przedsięwzięcia oraz ruch pojazdów prowadzić wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. 6.00 – 22.00.
  3. Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem a gruntem.
  4. Zastosować moduły fotowoltaiczne o powierzchni antyrefleksyjnej.
  5. Panele słoneczne montować na wysokości minimum 0,8 m nad powierzchną ziemi.
  6. Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.
  7. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia koszenie roślinności pokrywającej teren elektrowni prowadzić w okresie od 1 sierpnia do końca lutego.
  8. Do obsiewu powierzchni biologicznie czynnych elektrowni słonecznej nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia.
  9. W porze nocnej nie prowadzić ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia.
  10. W przypadku mycia paneli fotowoltaicznych stosować czystą wodę bez dodatku detergentów. Dopuszcza się stosowanie środków biodegradowalnych obojętnych dla środowiska w przypadku silniejszych zabrudzeń.
  11. Zlokalizować do 3 sztuk stacji transformatorowych umieszczonych w wolnostojących stacjach transformatorowych, o betonowym fundamencie i obudowie, ze szczelną posadzką. Każdy transformator wyposażyć w szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej pomieścić całą objętość oleju znajdującego się w transformatorze oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.
  12. Opcjonalnie zlokalizować do 2 sztuk magazynów energii i zapewnić wykonanie w tych obiektach szczelnych posadzek.

 

U z a s a d n i e n i e

W związku z art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.) –Wnioskodawca – ………………………., działająca z pełnomocnictwa  SIG POLSKA PORTFOLIO 8 Sp. z o. o. z siedzibą przy Placu Marszałka Józefa Piłsudskiego 2, 00-073 Warszawa, zwróciła się do Burmistrza Gostynia z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie wolnostojącej farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 3 MW (w trzech etapach, każdy po ok. 1 MW) wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działkach ewidencyjnych nr 4; 5/3 - obręb Brzezie oraz 2605 - obręb Gostyń (gmina Gostyń, powiat gostyński).

Do wniosku dołączono: kartę informacyjną przedsięwzięcia, dalej k.i.p., mapę ewidencyjną.

Dla terenu objętego inwestycją nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Planowane przedsięwzięcie na podstawie § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z 10 września 2019 r., w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839) kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu może być wymagane.

W związku z tym Burmistrz Gostynia, w oparciu o art. 64 ust. 1 pkt. 1, 2, 4 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 247 ze zm.), dalej ustawa ooś, w dniu 12.08.2021 r. wszczął postępowanie w sprawie wydania decyzji ooś i zwrócił się do: Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gostyniu, dalej PPIS, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, dalej RDOŚ oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Dyrektora Zarządu Zlewni w Poznaniu dalej Dyrektor ZZ WP o opinię w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia.

Dyrektor ZZ WP w opinii z 20.08.2021 r. nr PO.ZZŚ.4.435.587.1.2021.MDB nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia.

Dyrektor ZZ WP mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie stwierdził brak możliwości znaczącego oddziaływania na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód i nie stwierdził negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia, stwarzającego zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1967).

PPIS w opinii sanitarnej z 27 sierpnia 2021 r. nr ON-NS.9011.2.37.2021 wyraził opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia. Zdaniem PPIS przedłożone dokumenty wykazują, iż nie zachodzą przesłanki, które w świetle obowiązujących przepisów w zakresie ochrony zdrowia uniemożliwiałyby realizację przedmiotowej inwestycji.

RDOŚ w opinii z 31.08.2021 r. nr WOO-IV.4220.1352.2021.SK.1 stwierdził, że dla planowanego przedsięwzięcia, polegającego na budowie wolnostojącej farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 3 MW (w trzech etapach, każdy po ok. 1 MW) wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działkach ewidencyjnych nr 4; 5/3 - obręb Brzezie oraz 2605 - obręb Gostyń (gmina Gostyń, powiat gostyński) nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Określił też warunki i wymagania, które należy uwzględnić w decyzji ooś.

W postępowaniu wzięto pod uwagę: informacje o przedsięwzięciu zawarte w k.i.p., opinie: RDOŚ, PPIS, Dyrektora ZZ WP oraz uwarunkowania wymienione w art. 63 ust.1 ustawy ooś.

Przeanalizowano: rodzaj, cechy i skalę przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, możliwości ograniczenia oraz odwracalność oddziaływania, powiązania z innymi przedsięwzięciami, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, różnorodność biologiczną, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia, gęstość zaludnienia wokół przedsięwzięcia oraz jego usytuowanie względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy ooś na podstawie k.i.p. ustalono, że planowane przedsięwzięcie będzie polegać na budowie wolnostojącej farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 3 MW (w trzech etapach, każdy po ok. 1 MW) wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działkach ewidencyjnych nr 4; 5/3 – obręb Brzezie oraz 2605 – obręb Gostyń (gmina Gostyń, powiat gostyński). Łączna powierzchnia działki wynosi około 5,2 ha, natomiast planowane przedsięwzięcie zajmie powierzchnię do 3,53 ha. Powyższe zostało uwzględnione w warunkach niniejszej decyzji, bowiem określa skalę przedsięwzięcia i sposób zagospodarowania przedmiotowego terenu. Wnioskodawca przewiduje użycie na farmie fotowoltaicznej do 9 375 szt. paneli fotowoltaicznych o łącznej mocy do 3 MW. Panele zostaną posadowione na wolnostojących konstrukcjach wsporczych. Wnioskodawca planuje zainstalowanie do kilkudziesięciu inwerterów oraz posadowienie do 3 szt. wolnostojących stacji transformatorowych o betonowej obudowie i fundamencie, w których usytuowane będą rozdzielnice, transformator wraz z misą olejową, szafka pomiarowa, szafka systemu IT, otokowe uziemienie ochronne i transformator potrzeb własnych.

Odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy ooś, nie przewiduje się negatywnego wpływu przedmiotowego przedsięwzięcia na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania. Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i cechy przedmiotowego przedsięwzięcia, należy stwierdzić, że elektrownia słoneczna w trakcie swojej eksploatacji nie będzie źródłem emisji substancji do środowiska. Na etapie realizacji przedsięwzięcia, źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów pracujących na placu budowy. Będzie to jednak oddziaływanie okresowe, punktowe i ustanie po zakończeniu prac budowlanych.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. a, c, d oraz e ustawy ooś ustalono, że przedsięwzięcie zaplanowano do realizacji na gruntach ornych klasy RIVa, RV i RVI. Na podstawie ogólnodostępnych danych przestrzennych oraz k.i.p. ustalono, że najbliższe tereny chronione akustycznie znajdują się w odległości około 143 m od infrastruktury farmy fotowoltaicznej i jest to zabudowa mieszkaniowa należąca do właściciela działki 5/3, obręb Brzezie. W oparciu o k.i.p. ustalono, że źródłem emisji hałasu na etapie realizacji przedsięwzięcia będą przede wszystkim urządzenia montażowe oraz pojazdy poruszające się po terenie zainwestowania. Wszelkie prace oraz ruch pojazdów zostaną ograniczone do pory dnia, co wpisano w warunkach niniejszej decyzji. Będą to krótkotrwałe i odwracalne uciążliwości. Analiza k.i.p. wykazała, iż głównym emitorem hałasu na etapie eksploatacji będą transformatory o poziomie mocy akustycznej 55 dB, posadowione w wolnostojących stacjach transformatorowych o betonowej obudowie i posadzce. W przypadku zastosowania magazynów energii  przewiduje się do 2 sztuk takich obiektów. W k.i.p. wskazano, że praca magazynu energii generuje hałas na poziomie 40 dB. Założenia co do liczby stacji transformatorowych i magazynów energii, jako głównych źródeł emisji hałasu wpisano w warunkach niniejszej decyzji. Biorąc powyższe pod uwagę, w szczególności rodzaj i parametry przedsięwzięcia, jego stosunkowo niewielką skalę oraz przyjęte rozwiązania techniczne, posadowienie stacji transformatorowych w betonowym budynku, nie przewiduje się, aby realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia mogła wiązać się z przekroczeniami dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, określonych w przepisach szczegółowych.

Uwzględniając przyjęte rozwiązania techniczne, w tym napięcia infrastruktury energetycznej, nie przewiduje się, aby eksploatacja inwestycji mogła powodować przekroczenie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku (Dz. U. z 2019 r., poz. 2448).

Uwzględniając zapisy art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 3 lit. f ustawy ooś z k.i.p. wynika, że na działce objętej wnioskiem, nie ustalono dodatkowych przedsięwzięć, które swym oddziaływaniem mogłyby skumulować się z potencjalnym oddziaływaniem planowanej farmy fotowoltaicznej. Najbliższa inna instalacja fotowoltaiczna planowana jest odległości około 2,8 km w kierunku południowo-wschodnim. Biorąc pod uwagę rodzaj przedsięwzięcia, jego niewielką skalę i realizację zgodnie z warunkami wskazanymi w niniejszej decyzji nie przewiduje się powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności oddziaływania skumulowanego prowadzącego do przekroczenia standardów jakości środowiska.

W związku z zapisami art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś, dotyczącymi ryzyka wystąpienia poważnej awarii, katastrof naturalnych i budowlanych, biorąc pod uwagę rodzaj planowanego przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, należy stwierdzić, że nie należy ono do zakładów o dużym lub zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 138). Ponadto uwzględniając realizację i eksploatację przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, ryzyko wystąpienia katastrof budowlanych w tym przypadku jest na poziomie marginalnym. Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest położony w strefie zagrożenia powodziowego, nie występują tu również ruchy masowe ziemi czy osuwiska. Instalacja jest również przystosowana do warunków pogodowych występujących w miejscu realizacji inwestycji oraz nie wpływa znacząco na prawdopodobieństwo ich wystąpienia. Jako rozwiązania łagodzące i adaptujące do zmian klimatu w przypadku omawianego przedsięwzięcia planuje się m.in. wykorzystać materiały budowlane odporne na ekstremalne temperatury, wyposażyć inwestycję w instalację odgromową i ograniczniki przepięć, zakotwiczenie konstrukcji nośnych modułów fotowoltaicznych na odpowiedniej głębokości.

Analizując kryteria wskazane w art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. g ustawy ooś, na podstawie k.i.p. stwierdzono, że eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się ze stałym zapotrzebowaniem na wodę ani koniecznością odprowadzania ścieków. Projektowana elektrownia fotowoltaiczna będzie obiektem bezobsługowym. Woda opadowa będzie swobodnie spływała z paneli fotowoltaicznych i trafiała do gruntu. W k.i.p. wskazano, że  czyszczenie paneli fotowoltaicznych prowadzone będzie przy użyciu czystej wody, przy ewentualnym dodatku środków biodegradowalnych, bez użycia jakichkolwiek środków chemicznych. W wyniku tego procesu nie będą powstawały ścieki przemysłowe. W celu ochrony środowiska wodno-gruntowego zobowiązano Wnioskodawcę do umieszczenia transformatorów w betonowym budynku ze szczelną posadzką oraz do wyposażenia ich w szczelną misę, mogącą zmagazynować całą objętość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej. Rozwiązania ograniczające potencjalne zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego w wyniku eksploatacji przedsięwzięcia zawarto w warunkach niniejszej decyzji. Dopuszczono stosowanie do mycia paneli środków biodegradowalnych obojętnych dla środowiska w przypadku silniejszych zabrudzeń.

W kontekście art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy ooś ustalono, że gospodarowanie odpadami na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji przedmiotowego przedsięwzięcia odbywać się będzie na zasadach określonych w aktualnie obowiązujących przepisach szczegółowych. Na etapie prac wykonawczych źródłem powstawania odpadów będą roboty ziemne oraz prace związane z montażem paneli. Z uwagi na specyfikę przedsięwzięcia należy uznać, że farma fotowoltaiczna na etapie eksploatacji, nie będzie stanowić znaczącego źródła powstawania odpadów. Wytwarzane będą jedynie odpady związane z utrzymaniem i konserwacją paneli, które będą na bieżąco przekazywane do dalszego zagospodarowania przez podmioty świadczące usługi w tym zakresie. Mając na uwadze powyższe nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne w rejonie zainwestowania.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, b, c, d, f, g, h, i, j ustawy ooś ustalono, że teren przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany na obszarach wodno-błotnych i innych obszarach o płytkim poziomie zalegania wód podziemnych, w strefach ochronnych ujęć wód
i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, górskiego, leśnego oraz obszarach przylegających do jezior. Od strony północnej działki, na której planowane jest przedsięwzięcie znajduje się las. Przedsięwzięcie nie powinno mieć wpływu na obszary o znaczeniu historycznym, kulturowym oraz archeologicznym. Ponadto inwestycja nie będzie zlokalizowana na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o dużej gęstości zaludnienia. W związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska.

Uwzględniając kryteria, o których mowa w art. 63 ust.1 pkt 1 lit. c ustawy ooś stwierdzono, iż eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz wpływem na różnorodność biologiczną.

W związku z art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. k ustawy ooś ustalono, że przedsięwzięcie zlokalizowane będzie w granicach jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW600070. Zgodnie z obowiązującym „Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967) JCWPd PLGW600070 charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz dobrym stanem chemicznym, zgodnie z oceną ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego została określona jako zagrożona osiągnięciem celów środowiskowych. Dla JCWPd PLGW600070 w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” określono następujące cele środowiskowe: utrzymanie dobrego stanu chemicznego oraz dobrego stanu ilościowego.

Ponadto przedsięwzięcie znajduje się w granicach jednolitych części wód powierzchniowych JCWP o kodzie PLRW600023185649 – Kania, która posiada status naturalnej części wód, jest monitorowana, jej aktualny stan jest zły, zgodnie z oceną ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego została określona jako zagrożona. Celem środowiskowym dla tej JCWP jest uzyskanie dobrego stanu ekologicznego i dobrego stanu chemicznego. W zlewni występuje presja rolnicza. W programie działań zaplanowano wszystkie możliwe działania mające na celu ograniczenie tej presji tak, aby możliwe było osiągnięcie wskaźników zgodnych z wartościami dobrego stanu. Z uwagi jednak na czas niezbędny dla wdrożenia działań, a także okres niezbędny, aby wdrożone działania przyniosły wymierne efekty, dobry stan będzie mógł być osiągnięty do 2027 roku.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy ooś, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod inwestycję zlokalizowany jest na obszarze chronionego krajobrazu o nazwie Krzywińsko-Osiecki wraz z zadrzewieniami gen. Dezyderego Chłapowskiego i kompleksem leśnym Osieczna-Góra, który nie ma obowiązujących zakazów. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Zachodnie Pojezierze Krzywińskie PLH300014, oddalony o 11,7 km od przedsięwzięcia. Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na gruncie ornym, a jego realizacja, jak wskazał wnioskodawca, nie będzie się wiązać z wycinką drzew i krzewów. W otoczeniu przedsięwzięcia znajdują się grunty rolne, zabudowa zagrodowa, las i linia kolejowa. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia teren elektrowni obsiany zostanie roślinnością trawiastą, która będzie wykaszana. W celu ochrony lokalnej bioróżnorodności nałożono warunek, aby do obsiewu powierzchni biologicznie czynnej elektrowni słonecznej nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia. Nie przewiduje się stosowania nawozów sztucznych. W celu ochrony ptaków lęgowych nałożono w decyzji warunek koszenia terenu elektrowni na etapie eksploatacji przedsięwzięcia poza okresem lęgowym ptaków, który dla większości gatunków ptaków krajobrazu rolniczego przypada przeciętnie od 1 marca do 31 lipca. Ponadto wpisano warunek montażu paneli słonecznych na wysokości co najmniej 0,8 m nad ziemią, co pozwoli na rozwój roślinności i w konsekwencji umożliwi ptakom wyprowadzenie lęgów, roślinom zawiązywanie nasion, a także pozwoli ograniczyć zacienienie paneli słonecznych przez roślinność. Na etapie prowadzenia prac ziemnych w decyzji nałożono warunek regularnych kontroli wykopów i uwalniania uwiezionych w nich zwierząt. W celu umożliwienia migracji drobnym zwierzętom nałożono w decyzji warunek montażu ogrodzenia ażurowego, bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem, a powierzchnią ziemi. W celu ograniczenia efektu olśnienia nałożono warunek pokrycia paneli słonecznych warstwą antyrefleksyjną, co ograniczy negatywny wpływ na ptaki. W celu minimalizacji oddziaływania na ludzi i przyrodę ożywioną nałożono w decyzji warunek rezygnacji z ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia w porze nocnej. Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia na gruncie ornym oraz realizację przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi w decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

Z uwagi na charakter i stopień złożoności oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak znacząco negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów, zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną stwierdzono, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia, polegającego na budowie wolnostojącej farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 3 MW (w trzech etapach, każdy po ok. 1 MW) wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działkach ewidencyjnych nr 4; 5/3 - obręb Brzezie oraz 2605 - obręb Gostyń (gmina Gostyń, powiat gostyński) nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

 

P o u c z e n i e

Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.), decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1, oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lesznie, ul. Słowiańska 54, za pośrednictwem Burmistrza Gostynia w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania od decyzji Burmistrza Gostynia.

Z dniem doręczenia Burmistrzowi Gostynia oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania.

 

Załączniki:

 1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy ooś

 

 

Z up. Burmistrza Gostynia

mgr inż. Roman Sobkowiak

Naczelnik Wydziału Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska

 

 

 

 

 

Załącznik

do decyzji nr PPOS.6220.9.2021

z dnia 12.10.2021 r.

 

 

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy

o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa

w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko

(tekst jednolity Dz. U. z 2021r., poz. 247 ze zm.)

 

 

Rodzaj, skala usytuowanie przedsięwzięcia:

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie wolnostojącej farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 3 MW (w trzech etapach, każdy po ok. 1 MW) wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działkach o numerach ewidencyjnych 4; 5/3 – obręb Brzezie oraz 2605 – obręb Gostyń, gmina Gostyń, powiat gostyński, województwo wielkopolskie.

Zadaniem elektrowni fotowoltaicznej (PV) będzie produkcja energii elektrycznej z wykorzystaniem energii odnawialnej (promieniowania słonecznego) i dostarczanie jej do sieci energetycznej. Dzięki temu obiekt wpłynie na zmniejszenie wykorzystania energii elektrycznej pochodzącej z konwencjonalnych źródeł, tj. węgiel, jednocześnie redukując emisję zanieczyszczeń do atmosfery. Instalacja fotowoltaiczna będzie składała się z: modułów fotowoltaicznych na wolnostojących konstrukcjach wsporczych; przekształtników DC/AC (inwertery) zamocowanych do konstrukcji wsporczych lub zlokalizowanych przy stacji transformatorowej; stacji transformatorowych (jedna stacja będzie zajmowała obszar około 30 m2, planowane są 3 stacje); kontenerowych magazynów energii; trackerów; instalacji elektrycznych prądu stałego; trójfazowej instalacji elektrycznej prądu przemiennego; przyłącza kablowego; układu pomiarowo-rozliczeniowego w miejscu dostarczania (odbioru) energii elektrycznej; układów pomiarowo-kontrolnych na zaciskach systemu; ogrodzenia wraz z bramą wjazdową i systemem monitoringu; ochrony odgromowej i przeciwprzepięciowej. Powierzchnia przedsięwzięcia będzie zajmowała obszar do ok. 3,53 ha. Jest to maksymalna powierzchnia przy realizacji wszystkich etapów). Teren na którym planowana jest realizacja inwestycji jest obecnie terenem użytkowanym rolniczo.

 

Rodzaj technologii:

Przewiduje się montaż do 9375 modułów fotowoltaicznych, jednak ich ilość zależeć będzie od ich mocy oraz ostatecznej łącznej mocy elektrowni wynikającej z otrzymanych na dalszym etapie warunków przyłączenia. Aktywna strona modułu pokryta będzie powłoką antyrefleksyjną, w celu zwiększenia absorpcji promieniowania słonecznego, poprawy parametrów elektrycznych i redukcji „efektu lustra”, będzie półmatowa, żeby chronić ptaki przed pomyleniem z taflą wody. Planowane jest ułożenie paneli pod kątem do 35o. Dolna krawędź modułu będzie znajdować się na wysokości 0,8 - 1,2 m nad poziomem gruntu, a górna na wysokości do 5,0 m. Dopuszcza się możliwość montażu modułów fotowoltaicznych na trackerach, śledzących wędrówkę słońca oraz systemu, gdzie nachylane będą automatycznie lub ręcznie względem osi pionowej, przy zastosowaniu takich samych szacunkowych parametrów jak w przypadku niezastosowania trackerów. Moduły fotowoltaiczne zostaną połączone szeregowo i będą tworzyły obwody elektryczne, które zostaną umieszczone w skrzynkach i będą tworzyły tzw. string-boxy. Wytworzona energia będzie przesyłana ze string-boxów do inwerterów (falowników), które zmienią prąd stały na prąd zmienny. Instalacja elektryczna będzie wykonana przewodami solarnymi z żyłami miedzianymi w izolacji z komponentu sieciowanego oraz z podwójnie izolowaną powłoką. Projektowane inwertery fabrycznie posiadają zintegrowaną ochronę przetężeniową po stronie DC, zabezpieczenie przed przegrzaniem oraz ochronę przed zamianą biegunów. W przypadku przeciążenia następuje automatyczne przesunięcie punktu pracy i obniżenie mocy produkowanej. W inwerterach będą zabudowane ochronniki przepięciowe jako ochrona przed wyindukowanymi przepięciami spowodowanymi wyładowaniami atmosferycznymi. Od falowników do stacji transformatorowej wprowadzone zostaną linie kablowe prądu przemiennego. Planowany jest montaż wolnostojących konstrukcji wsporczych (stołów) w układzie 4 lub 5 rzędów paneli w orientacji poziomej. Może się to zmienić w zależności od zastosowanej technologii. Zakłada się możliwość zastosowania do dwóch magazynów energii, o wymiarach obiektu np. ok. 4x10x3 m ze szczelną posadzką. W celu przyłączenia projektowanej farmy fotowoltaicznej do sieci dystrybucyjnej, planowane jest posadowienie do 3 sztuk stacji transformatorowych jako wolnostojących, o betonowym fundamencie i obudowie ze szczelną posadzką. Każdy transformator wyposażony będzie w szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej pomieścić całą objętość oleju znajdującego się w transformatorze oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej. Maksymalne wymiary obiektu stacji transformatorowej to 6x5x4m. Pomiędzy stacją kontenerową a istniejącym słupem znajdującym się w okolicy inwestycji zostanie wykonana podziemna linia kablowa, w celu wyprowadzenia mocy z elektrowni słonecznej. Kabel będzie ułożony na podsypce piaskowej. Warstwy piasku zostaną pokryte gruntem rodzimym. Niewykorzystane masy ziemne posłużą do mikroniwelacji terenów, na których będzie znajdowała się inwestycja. Aby zabezpieczyć urządzenia elektrowni przed skutkami wyładowań atmosferycznych zostanie wykonana instalacja odgromowa w postaci połączeń wyrównawczych. Instalację należy połączyć z uziomem otokowym stacji transformatorowej. Wokół terenu elektrowni zostanie wykonane ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 20 cm przerwy między ogrodzeniem a gruntem. W ogrodzeniu zostanie wykonana brama dwuskrzydłowa.

Nie będzie stosowane oświetlenie nocne (godz. 22:00-6:00). Wszelkie prace związane z realizacją przedsięwzięcia oraz ruch pojazdów będą prowadzone w porze dziennej (godz. 6:00-22:00). Oświetlenie będzie charakteryzowało się niską emisją promieniowania UV, a zastosowany monitoring będzie działał na zasadzie podczerwieni. Oświetlenie nie może w żaden sposób płoszyć ani oślepiać zwierząt.

 

Rozwiązania chroniące środowisko:

Na placu budowy będzie wykorzystywany montaż gotowych, przywiezionych elementów składowych do realizacji inwestycji. Szacunkowe ilości głównych surowców i materiałów, które będą wykorzystywane na etapie realizacji prac budowlanych to: kruszywo - ok. 300 m3, stal i inne metale - ok. 50 Mg, woda do celów socjalnych - ok. 2,5 m3. Na etapie realizacji inwestycji paliwo w ilości ok. 500 dm3 będzie wykorzystywane do maszyn oraz samochodów ciężarowych, a na etapie eksploatacji będzie wykorzystywane do pracy kosiarki oraz dostarczania wody beczkowozami.

Na etapie budowy nie będzie dostępu do elektryczności, a w razie konieczności zostanie zastosowany agregat prądotwórczy. Przyłącze powstanie w końcowej fazie budowy. Na etapie eksploatacji energia elektryczna w ilości ok. 25 MWh/1 MW PV/rok będzie wykorzystywana do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania automatyki SCADA, oświetlenia oraz monitoringu.

Woda będzie wykorzystywana na cele sanitarne oraz konsumpcyjne. Na terenie budowy pracownicy będą korzystali z toalet przenośnych, które będą obsługiwane przez firmę zewnętrzną. Zużycie wody na cele sanitarne szacowane jest na ok. 100 dm3 dla budowy farmy o mocy do 1 MW. Woda pitna dostarczana będzie w opakowaniach jednostkowych. Panele fotowoltaiczne w naturalny sposób będą oczyszczane podczas opadów atmosferycznych. Może zostać zastosowane manualne mycie paneli czystą wodą bez dodatku detergentów. W przypadku silniejszych zabrudzeń można zastosować środki biodegradowalne obojętne dla środowiska. Woda będzie dostarczana beczkowozami. Szacowane zapotrzebowanie na mycie paneli to 1 dm3 na 1 m2 PV.

Podczas budowy odpady będą zbierane w sposób selektywny i przekazywane wyspecjalizowanym firmom. Wszelkie zastosowane urządzenia elektryczne i elektroniczne muszą posiadać niezbędne certyfikaty i atesty dopuszczające je do pracy ze względu na ryzyko wycieku olejów, benzyny i płynów technologicznych do środowiska. Podczas prac serwisowych wytwórcą odpadów będzie podmiot je wykonywujący, a gospodarka nimi będzie zgodna z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Podczas prowadzenia prac ziemnych będą codziennie kontrolowane wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta bezzwłocznie przenoszone w bezpieczne miejsce. Taką kontrola będzie również przeprowadzana bezpośrednio przed zasypaniem wykopów. Tankowanie i uzupełnianie płynów eksploatacyjnych odbywać się będzie poza terenem inwestycji, aby zapobiec wyciekom. Teren budowy zostanie wyposażony w środki do neutralizacji substancji ropopochodnych, rozlanych w sytuacjach awaryjnych. W przypadku wycieku substancji ropopochodnych stosowane będą sorbenty Obszar wzdłuż rzędów paneli zostanie obsiany gatunkami roślin rodzimych, do pielęgnacji których nie będą stosowane środki chemiczne. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia koszenie roślinności pokrywającej teren elektrowni prowadzone będzie w okresie od 1 sierpnia do końca lutego. W fazie eksploatacji nie będą powstawać ścieki bytowe ani przemysłowe. Powłoka antyrefleksyjna na panelach fotowoltaicznych zapobiegnie efektowi odbicia światła, tzw. olśnienia, co mogłoby być niebezpieczne dla przelatujących ptaków. Emisja hałasu pojawi się podczas transportu i montażu związanego z realizacją inwestycji. Aby zmniejszyć uciążliwości zostaną zastosowane technologie budowlane posiadające certyfikaty akustyczne. Podczas eksploatacji inwestycji głównym źródłem hałasu będzie transformator, umieszczony wewnątrz stacji transformatorowej. Jego betonowa obudowa stanowić będzie izolację akustyczną na poziomie kilkunastu decybeli

Podstawowym źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza będzie spalanie paliwa w silnikach pojazdów pracujących na terenie budowy. Ze względu na bezobsługowość instalacji fotowoltaicznej, emisja pyłów i gazów do powietrza będzie znacznie niższa niż w trakcie budowy i będzie dotyczyć pracowników obsługi technicznej, beczkowozów oraz pracy kosiarki.

 

 

Z up. Burmistrza Gostynia

mgr inż. Roman Sobkowiak

Naczelnik Wydziału Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska

 

  

 

Art. 49 k.p.a. Strony mogą być zawiadamiane o decyzjach i innych czynnościach organów administracji publicznej przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania, jeżeli przepis szczególny tak stanowi; w tych przypadkach zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia.

Art. 74 ust. 3 ustawy ooś  Jeżeli liczba stron postępowania o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 10, stosuje się przepis art. 49 kodeksu postępowania administracyjnego

https://gostyn.pl/Zawiadomienie_ws__budowy_farmy_fotowoltaicznej_-_Gostyn__Brzezie_42356.html

Strona internetowa gminy Gostyń.
Gmina Gostyń, Rynek 2, 63-800 Gostyń
Kontakt z redakcją: redakcja@gostyn.pl