Facebook
Youtube Fundusze Europejskie

www.gostyn.pl

27 lipca 2021

Zawiadomienie ws. budowy elektrowni fotowoltaicznej w Malewie

Gostyń 26.07.2021 r.

PPOS. 6220.6.2021
 

Zawiadomienie
 

            Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 735), dalej k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.), dalej ustawa ooś, zawiadamiam strony postępowania o wydanej w dniu 23.07.2021 r. decyzji, której treść podaję niżej

 

            Doręczenie ww. decyzji stronom uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia jego publicznego ogłoszenia.

 

                                                                                              Burmistrz Gostynia 

                                                                                                    Jerzy Kulak  

 

 

 

Gostyń, 23.07.2021r.

PPOS.6220.6.2021
 
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
 

Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust.1 pkt 4 oraz art. 84 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.) oraz art. 104 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 735) - po rozpatrzeniu wniosku Pani Zeneris Projekty S.A. z siedzibą ul. Paderewskiego 8, 61-770 Poznań, działającej w imieniu Firmy Kaczmarek Malewo Spółka Jawna z siedzibą Malewo 1, 63-800 Gostyń,

 

s t w i e r d z a m

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko na realizację przedsięwzięcia, polegającego na budowie naziemnej instalacji fotowoltaicznej o mocy do 12 MW wraz z niezbędną infrastrukturą na nieruchomościach oznaczonych numerami geodezyjnymi 127/3, 127/4, 180/5, 180/6 w miejscowości Malewo, obręb Daleszyn, gmina Gostyń.

 

Jednocześnie ustalam następujące warunki i wymagania do realizacji przedsięwzięcia:

 

1.        Pod realizację elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 12 MW i jej infrastrukturę przeznaczyć do 14,66 ha łącznej powierzchni działek o nr ewid.: 127/3, 127/4, 180/5, 180/6, obręb Daleszyn, gmina Gostyń.

2.        W związku z realizacją przedsięwzięcia nie prowadzić wycinki drzew i krzewów.

3.       Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem a gruntem.

4.        Zastosować panele z powłoką antyrefleksyjną.

5.        Panele słoneczne montować na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi.

6.        Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Kontrolę przeprowadzić także bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.

7.        Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia koszenie roślinności pokrywającej teren elektrowni prowadzić w okresie od 1 do 15 sierpnia oraz od 1 listopada do 15 lutego.

8.        Nie stosować nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin.

9.        W przypadku mycia paneli fotowoltaicznych stosować czystą wodę bez detergentów. Dopuszcza się stosowanie środków biodegradowalnych obojętnych dla środowiska w przypadku silniejszych zabrudzeń.

10.         Transformatory umieścić w stalowych kontenerach lub prefabrykowanych, betonowych budynkach ze szczelną posadzką. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych wyposażyć je w szczelną misę mogącą pomieścić całą zawartość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.

11.         W porze nocnej nie stosować ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia.

12.         Prace budowlane i ruch pojazdów prowadzić wyłącznie w porze dziennej tj. w godzinach 6:00 do 22:00.

 

 

U z a s a d n i e n i e

W związku z art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.) –Inwestor – Zeneris Projekty S.A. z siedzibą ul. Paderewskiego 8, 61-770 Poznań, działająca w imieniu Firmy Kaczmarek Malewo Spółka Jawna z siedzibą Malewo 1, 63-800 Gostyń, zwróciła się do Burmistrza Gostynia z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie naziemnej instalacji fotowoltaicznej o mocy do 12 MW wraz z niezbędną infrastrukturą na nieruchomościach oznaczonych numerami geodezyjnymi 127/3, 127/4, 180/5, 180/6 w miejscowości Malewo, obręb Daleszyn, gmina Gostyń.

Do wniosku dołączono: kartę informacyjną przedsięwzięcia, dalej k.i.p., mapę ewidencyjną w wersji elektronicznej.

Dla terenu objętego inwestycją nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Planowane przedsięwzięcie na podstawie § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z 10 września 2019 r., w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839) kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu może być wymagane.

            W związku z tym Burmistrz Gostynia, w oparciu o art. 64 ust. 1 pkt. 1, 2, 4 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 247 ze zm.), dalej ustawa ooś, w dniu 18.05.2021 r. wszczął postępowanie w sprawie wydania decyzji ooś i zwrócił się do: Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gostyniu, dalej PPIS, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, dalej RDOŚ oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Dyrektora Zarządu Zlewni w Poznaniu dalej Dyrektor ZZ WP o opinię w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia.

Dyrektor ZZ WP w opinii z 25.05.2021 r. nr PO.ZZŚ.4.435.379.1.2021.MDB nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia.

Dyrektor ZZ WP mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie stwierdził brak możliwości znaczącego oddziaływania na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód i nie stwierdził negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia, stwarzającego zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1967).

PPIS w opinii sanitarnej z 4 czerwca 2021 r. nr ON-NS.9011.2.23.2021 wyraził opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia. Zdaniem PPIS przedłożone dokumenty wykazują, iż nie zachodzą przesłanki, które w świetle obowiązujących przepisów w zakresie ochrony zdrowia uniemożliwiałyby realizację przedmiotowej inwestycji.

RDOŚ w opinii z 31.05.2021 r. nr WOO-IV.4220.855.2021.MM.1 stwierdził, że dla planowanego przedsięwzięcia, polegającego na budowie naziemnej instalacji fotowoltaicznej o mocy do 12 MW wraz z niezbędną infrastrukturą na nieruchomościach oznaczonych numerami geodezyjnymi 127/3, 127/4, 180/5, 180/6 w miejscowości Malewo, obręb Daleszyn, gmina Gostyń nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Określił też warunki i wymagania, które należy uwzględnić w decyzji ooś.

W postępowaniu wzięto pod uwagę: informacje o przedsięwzięciu zawarte w k.i.p., opinie: RDOŚ, PPIS, Dyrektora ZZ WP oraz uwarunkowania wymienione w art. 63 ust.1 ustawy ooś.

Przeanalizowano: rodzaj, cechy i skalę przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, możliwości ograniczenia oraz odwracalność oddziaływania, powiązania z innymi przedsięwzięciami, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, różnorodność biologiczną, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia, gęstość zaludnienia wokół przedsięwzięcia oraz jego usytuowanie względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy ooś na podstawie k.i.p. ustalono,
że planowane przedsięwzięcie będzie polegać na budowie naziemnej instalacji fotowoltaicznej o mocy do 12 MW wraz z niezbędną infrastrukturą, zlokalizowanej na działkach nr: 127/3, 127/4, 180/5, 180/6, w miejscowości Malewo, obręb Daleszyn, gmina Gostyń. Elektrownia będzie obejmowała panele fotowoltaiczne, inwertery, stacje transformatorowe, ogrodzenie oraz monitoring. Łączna powierzchnia działek wynosi 20,52 ha, a planowane przedsięwzięcie zajmie do 14,66 ha działki. Powyższe zostało uwzględnione w warunkach niniejszej decyzji, bowiem określa skalę przedsięwzięcia i sposób zagospodarowania przedmiotowego terenu. Elektrownia składać się będzie z modułów paneli montowanych na: stalowych konstrukcjach wsporczych osadzonych w gruncie bez konieczności fundamentowania. W ramach realizacji przedsięwzięcia wnioskodawca przewiduje montaż paneli fotowoltaicznych w ilości do 20030 szt. o łącznej mocy do 12 MW. Ponadto wnioskodawca planuje posadowić prefabrykowane stacje transformatorowe, które zostaną umieszczone w betonowej, stalowej lub aluminiowej obudowie.

Odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy ooś, biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i cechy przedmiotowego przedsięwzięcia, uwzględniając fakt, iż elektrownia słoneczna w trakcie swojej eksploatacji nie będzie źródłem emisji substancji do środowiska, nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania. Jedynie na etapie realizacji przedsięwzięcia, źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów pracujących na placu budowy. Będzie to jednak oddziaływanie okresowe, punktowe i ustanie po zakończeniu prac budowlanych.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. a, c, d oraz e ustawy ooś ustalono,
że przedsięwzięcie zaplanowano do realizacji na gruntach ornych klasy RV, RIVb, łąki – ŁV oraz nieużytki oznaczone symbolem N. Na podstawie ogólnodostępnych danych przestrzennych ustalono, że najbliższe tereny chronione akustycznie znajdują się w odległości 150 m. W oparciu o k.i.p. ustalono, że źródłem emisji hałasu na etapie realizacji przedsięwzięcia będą przede wszystkim urządzenia montażowe oraz pojazdy poruszające się po terenie zainwestowania. Wszelkie prace oraz ruch pojazdów zostaną ograniczone do pory dnia. Powyższe z uwagi na ograniczenie uciążliwości akustycznej wpisano w warunkach niniejszej decyzji. Będą to krótkotrwałe i odwracalne uciążliwości. Analiza k.i.p. wykazała, iż głównymi emitorami hałasu na etapie eksploatacji będą transformatory posadowione w stacjach transformatorowych. Biorąc powyższe pod uwagę, w szczególności rodzaj i parametry przedsięwzięcia oraz przyjęte rozwiązania techniczne, posadowienie stacji transformatorowej typu kontenerowego, nie przewiduje się, aby realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia mogła wiązać się z przekroczeniami dopuszczalnych poziomów hałasu i pól elektromagnetycznych w środowisku, określonych w przepisach szczegółowych. Ze względu na pobliską zabudowę nałożono w opinii warunek rezygnacji z ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia w porze nocnej, celem ograniczenia tzw. zanieczyszczenia światłem.

Uwzględniając zapisy art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 3 lit. f ustawy ooś, z k.i.p. wynika, że na działce objętej wnioskiem, nie ustalono dodatkowych przedsięwzięć, które swym oddziaływaniem mogłyby skumulować się z potencjalnym oddziaływaniem planowanej farmy fotowoltaicznej. Przedsięwzięcia tego typu nie będą również znajdowały się w zasięgu oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia. Biorąc pod uwagę powyższe, nie przewiduje się powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności oddziaływania skumulowanego.

W związku z zapisami art. 63 ust.1 pkt. 1 lit. e ustawy ooś, dotyczącymi ryzyka wystąpienia poważnej awarii, katastrof naturalnych i budowlanych, biorąc pod uwagę rodzaj planowanego przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, należy stwierdzić, że nie należy ono do zakładów o dużym lub zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii, określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 138). Ponadto, uwzględniając realizację i eksploatację przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, ryzyko wystąpienia katastrof budowlanych będzie ograniczone. Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest położony w strefie zagrożenia powodziowego, w strefie zagrożonej możliwością wystąpienia osuwisk, ruchów skorupy ziemskiej, klimatycznych i możliwych zdarzeń ekstremalnych. Przyjęte rozwiązania techniczne, w tym konstrukcja paneli oraz zastosowane materiały posiadające odpowiednie certyfikaty ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na zmiany klimatu. Ponadto przedsięwzięcie przyczyni się do zwiększenia produkcji energii odnawialnej, a tym samym do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery z innych źródeł, co może wpłynąć pozytywnie na zmiany klimatu.

Analizując kryteria wskazane w art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. g ustawy ooś, na podstawie k.i.p. stwierdzono, że eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się ze stałym zapotrzebowaniem na wodę ani koniecznością odprowadzania ścieków. Projektowana elektrownia fotowoltaiczna będzie obiektem bezobsługowym. Woda deszczowa będzie swobodnie spływała z paneli fotowoltaicznych i trafiała do gruntu. W k.i.p. wskazano,
że panele fotowoltaiczne będą myte z użyciem maszyny rolniczej (ciągnika), na którym zainstalowane zostanie specjalne urządzenie myjące. Dopuszczono stosowanie środków biodegradowalnych obojętnych dla środowiska w przypadku silniejszych zabrudzeń. W celu ochrony środowiska wodno-gruntowego zobowiązano inwestora do umieszczenia transformatora w stalowym kontenerze lub prefabrykowanym, betonowym budynku ze szczelną posadzką oraz – w przypadku zamontowania transformatora olejowego – do wyposażenia go w szczelną misę, mogącą zmagazynować całą objętość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej. Rozwiązania ograniczające potencjalne zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego w wyniku eksploatacji przedsięwzięcia zawarto w warunkach niniejszej decyzji.

W kontekście art. 63 ust. 1 pkt. 1 lit. f ustawy ooś ustalono, że gospodarowanie odpadami na etapie realizacji i eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia odbywać się będzie na zasadach określonych w aktualnie obowiązujących przepisach szczegółowych. Na etapie prac wykonawczych źródłem powstawania odpadów będą roboty ziemne oraz prace związane z montażem paneli. Z uwagi na specyfikę przedsięwzięcia należy uznać, że farma fotowoltaiczna na etapie eksploatacji nie będzie stanowić znaczącego źródła powstawania odpadów. Wytwarzane mogą być jedynie odpady związane z utrzymaniem i konserwacją paneli, które będą na bieżąco przekazywane do dalszego zagospodarowania przez podmioty świadczące usługi w tym zakresie. Mając na uwadze powyższe nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne w rejonie zainwestowania.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, b, c, d, f, g, h, i, j ustawy ooś ustalono,
że teren przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany na obszarach wodno-błotnych i innych obszarach o płytkim poziomie zalegania wód podziemnych, w strefach ochronnych ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, górskiego, leśnego oraz obszarach przylegających do jezior. Przedsięwzięcie nie powinno mieć wpływu na obszary o znaczeniu historycznym, kulturowym oraz archeologicznym. Ponadto inwestycja nie będzie zlokalizowana na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o dużej gęstości zaludnienia. W związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska.

Uwzględniając kryteria, o których mowa w art. 63 ust.1 pkt 1 lit. c ustawy ooś stwierdzono, iż eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz wpływem na różnorodność biologiczną.

W związku z art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. k ustawy ooś ustalono, że inwestycja zlokalizowana będzie w granicach jednolitej części wód podziemnych JCWPd o kodzie PLGW600070. Zgodnie z obowiązującym „Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967) JCWPd PLGW600070 charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz dobrym stanem chemicznym, lecz jest zagrożona osiągnięciem celów środowiskowych. Dla JCWPd PLGW600070 w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” określono następujące cele środowiskowe: utrzymanie dobrego stanu chemicznego oraz dobrego stanu ilościowego.

Ponadto przedsięwzięcie znajduje się w granicach jednolitych części wód powierzchniowych JCWP o kodzie PLRW6000185673 – Kanał Mosiński od Kani do Kanału Przysieka Stara i posiada status silnie zmienionej części wód, jej stan jest zły i zgodnie z oceną ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego została określona jako zagrożona. Celem środowiskowym dla tej JCWP jest uzyskanie dobrego potencjału ekologicznego i dobrego stanu chemicznego. Dla PLRW6000185673 przedłużono termin osiągnięcia celu środowiskowego do 2021 roku ze względu na brak możliwości technicznych. W zlewni JCWP występuje presja komunalna. W programie działań zaplanowano działania podstawowe, obejmujące uporządkowanie gospodarki ściekowej, które są wystarczające, aby zredukować tę presję w zakresie wystarczającym dla osiągnięcia dobrego stanu. Z uwagi jednak na czas niezbędny dla wdrożenia działań, a także okres niezbędny, aby wdrożone działania przyniosły wymierne efekty, dobry stan będzie mógł być osiągnięty do 2021 roku.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 ustawy ooś, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest na obszarze chronionego krajobrazu o nazwie Krzywińsko-Osiecki wraz z zadrzewieniami gen. Dezyderego Chłapowskiego i kompleksem leśnym Osieczna-Góra, który nie ma obowiązujących zakazów. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest specjalny obszar ochrony siedlisk Zachodnie Pojezierze Krzywińskie PLH300014, oddalony o 11,6 km od przedsięwzięcia. Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na gruncie ornym, łące i nieużytkach i jego realizacja, jak wskazał wnioskodawca, nie będzie się wiązać z wycinką drzew lub krzewów. W związku z tym, że na terenie oraz wzdłuż granic planowanej elektrowni znajdują się drzewa, w celu ochrony istniejących zadrzewień i krajobrazu nałożono warunek, aby w związku z realizacją przedsięwzięcia nie prowadzić wycinki drzew i krzewów. W otoczeniu przedsięwzięcia znajdują się grunty rolne, zabudowa zagrodowa oraz Kanał Mosiński przepływający wzdłuż północno-zachodniej granicy działki. Z uwagi na lokalizację ww. kanału Mosińskiego w warunkach wskazano, aby na etapie eksploatacji nie stosować nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin. W celu ochrony ptaków lęgowych zobowiązano Wnioskodawcę do koszenia terenu elektrowni na etapie eksploatacji przedsięwzięcia poza okresem lęgowym ptaków, który dla większości gatunków ptaków krajobrazu rolniczego przypada przeciętnie od 1 marca do 31 lipca oraz poza okresem migracji płazów. Wiosenny okres migracji dla większości gatunków płazów w Polsce przypada przeciętnie od 15 lutego do końca maja, natomiast jesienny okres migracji przypada przeciętnie od 15 sierpnia do końca października. Nałożono także warunek montażu paneli słonecznych na wysokości co najmniej 0,8 m nad ziemią co pozwoli dotrzymać wskazany termin koszenia, umożliwi ptakom wyprowadzenie lęgów, roślinom zawiązywanie nasion, a także pozwoli ograniczyć zacienienie paneli słonecznych przez roślinność. Na etapie prowadzenia prac ziemnych w decyzji nałożono warunek regularnych kontroli wykopów i uwalniania uwięzionych w nich zwierząt. W celu umożliwienia migracji drobnym zwierzętom nałożono w decyzji warunek montażu ogrodzenia ażurowego, bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem, a powierzchnią ziemi. Aby zmniejszyć efekt olśnienia nałożono warunek zastosowania paneli słonecznych o powierzchni antyrefleksyjnej. Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia na gruncie ornym, brak konieczności wycinki drzew i krzewów oraz realizację przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi w decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.

Zgodnie z art. 63 ust.1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami i ustalono, że realizacja planowanej inwestycji nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i nie będzie ona transgranicznie oddziaływać na środowisko.

Z uwagi na charakter i stopień złożoności oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak znacząco negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów, zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną stwierdzono, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia, polegającego na budowie naziemnej instalacji fotowoltaicznej o mocy do 12 MW wraz z niezbędną infrastrukturą na nieruchomościach oznaczonych numerami geodezyjnymi 127/3, 127/4, 180/5, 180/6 w miejscowości Malewo, obręb Daleszyn, gmina Gostyń, nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

 

P o u c z e n i e

Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.), decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1, oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lesznie, ul. Słowiańska 54, za pośrednictwem Burmistrza Gostynia w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania od decyzji Burmistrza Gostynia.

Z dniem doręczenia Burmistrzowi Gostynia oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania.

 

Załączniki:

 

1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy ooś

                                                                               

              

 

                                                                                 Burmistrz Gostynia  

                                                                                      Jerzy Kulak

 

 

 

 

 

 

Otrzymują za dowodem doręczenia:

 

 
 
 
 
 
Pozostałe strony postępowania zostały
powiadomione w oparciu o art. 49 k.p.a.

aa
 

Do wiadomości:

1.       Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu

ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79, 60-529 Poznań

2.       Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gostyniu

ul. Przy Dworcu 4, 63-800 Gostyń

Państwowe Gospodarstwo Wodne
Wody Polskie Zarząd Zlewni w Poznaniu

ul. Szewska 1, 61-760 Poznań

4.       Starosta Gostyński

ul. Wrocławska 256

63-800 Gostyń

 

Wniesiono opłatę skarbową w kwocie 205,00 zł , na rachunek Urzędu Miejskiego w Gostyniu  nr 90 1600 1462 1834 5236 6000 0005 w dniu 15.04.2021 r. na  podstawie zał. cz. I, pkt  45 ustawy o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 r. (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 1546 ze zm.)

 

                                                                                    

Sprawę prowadzi: Magdalena Talaga, z-ca naczelnika Wydział Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska, ul. Wrocławska 256, 63-800 Gostyń

Tel./e-mail: 65 5752121/mtalaga@um.gostyn.pl

                                                                                      

 

Załącznik

do decyzji nr PPOS.6220.6.2021 z dnia 23.07.2021 r.

 

 

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa

w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2021r., poz. 247 ze zm.)

  

Rodzaj, skala usytuowanie przedsięwzięcia:

 

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej o całkowitej mocy instalacji wynoszącej do 12 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działkach o numerach ewidencyjnych 180/5, 180/6, 127/4, 127/3, położonych w Malewie, w obrębie geodezyjnym Daleszyn (0006), gmina Gostyń. Projektowana elektrownia fotowoltaiczna wraz z infrastrukturą zajmować będzie do 14,66 ha łącznej powierzchni ww. działek. W ramach budowy elektrowni fotowoltaicznej przewiduje się: posadowienie stalowych konstrukcji wsporczych pod moduły fotowoltaiczne, montaż modułów fotowoltaicznych, montaż inwerterów (przekształtniki DC/AC), wykonanie połączeń modułów fotowoltaicznych oraz inwerterów przewodami stałoprądowymi, montaż stacji transformatorowych, wykonanie przyłączenia projektowanej instalacji, wykonanie miejsc postojowych i zjazdów z istniejącej drogi publicznej, wykonanie oświetlenia i monitoringu oraz ogrodzenie inwestycji. Planowana instalacja składać się będzie z paneli fotowoltaicznych (wymiar panelu: 2411x1134x35 mm) o mocy ok. 580 W (moc zainstalowana 11 617 400 kW), w ilości ok. 20 030 sztuk, inwerterów o mocy ok. 250 kW, w ilości 47 sztuk, prefabrykowanej stacji transformatorowej. Konstrukcja wsporcza zostanie wykonana ze stali węglowej wraz z powłoką antykorozyjną. Będzie posadowiona w systemie wolnostojącym, wbijanym w ziemię, dwupodporowym. Kąt pochylenia paneli będzie wynosił min. 25o. W wyniku realizacji budowy farmy fotowoltaicznej o mocy zainstalowanej do 12 MW, planuje się wyprodukować ok. 12 000 MWh energii elektrycznej rocznie. Do budowy zostaną wykorzystane najnowocześniejsze panele dostępne na rynku.

Działki, na których planuje się przedmiotową inwestycję są użytkowane rolniczo oraz przemysłowo. Na działce nr 127/4 znajduje się pole uprawne na którym, corocznie uprawiane są rośliny zbożowe. Na działkach nr 180/6 i 180/5 znajduje się zakład produkcyjny, którego głównym profilem działalności jest produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych. Energia produkowana z projektowanej instalacji fotowoltaicznej będzie zużywana na potrzeby tego zakładu, dlatego przyłączenie do sieci będzie się odbywało w istniejących już miejscach poboru zgodnie z uzyskanymi na późniejszym etapie warunkami przyłączeniowymi wydanymi przez gestora sieci energetycznej. Działka nr 127/3 pełni funkcję drogi dojazdowej do obszaru zajmowanego przez zakład-dla inwestycji będzie ona jedynie działką pośrednią w której zostaną ułożone kable.

  

Rodzaj technologii:

 

Zabudowa składać się będzie z paneli fotowoltaicznych, montowanych na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi, które będą produkować energię elektryczną z przekształcenia energii słonecznej. Inwestycja będzie obejmowała: roboty przygotowawcze, pomiary geodezyjne, roboty ziemne, prace budowlano-montażowe, instalacyjne oraz zagospodarowanie terenu. Farma fotowoltaiczna służy do bezpośredniej konwersji energii promieniowania słonecznego na energię elektryczną. Jest to jedyna technologia konwersji energii, która jest w pełni pasywna. Zjawisko konwersji fotowoltaicznej jest bezgłośne, bezwibracyjne oraz nieposiadające żadnych skutków ubocznych. Instalacja pracować będzie przez cały rok, ale produkcja energii elektrycznej będzie uzależniona od natężenia promieni słonecznych. Panele fotowoltaiczne zaprojektowane zostały na stalowych konstrukcjach wsporczych, osadzonych w gruncie bez konieczności fundamentowania i zostały pogrupowane w rzędy w celu uniknięcia efektu zacienienia oraz optymalnego wykorzystania energii słonecznej. Rzędy stołów ustawione będą w kierunku osi wschód-zachód, tak by powierzchnia paneli skierowana była w stronę południa. Stoły umożliwią montaż paneli fotowoltaicznych pod optymalnym dla przedmiotowej inwestycji kątem ze względu na ilość produkowanej energii. Energia pozyskiwana z promieniowania słonecznego będzie konwertowana w modułach fotowoltaicznych na energię elektryczną prądu stałego. Następnie w falownikach prąd stały zostanie przekształcony na prąd zmienny sieciowy. Przyłączenie instalacji fotowoltaicznej poprzez pośrednictwo złącz kablowych do stacji transformatorowej, odbywać się będzie za pomocą kabli wkopanych w grunt. Włączenie nowoprojektowanej instalacji do istniejącej sieci elektroenergetycznej będzie miało miejsce za pośrednictwem stacji transformatorowej, usytuowanej na działce inwestycyjnej zgodnie z wytycznymi gestora sieci wydanymi na etapie pozyskiwania warunków przyłączeniowych. Rzędne istniejącego terenu zostaną zachowane tak, by w maksymalnym stopniu zachować istniejące ukształtowanie terenu. Teren planowanej instalacji fotowoltaicznej zostanie ogrodzony, a na działce zostaną wygospodarowane miejsca parkingowe w ilości minimalnej niezbędnej do postoju samochodów obsługujących konserwację i przeglądy (planowane są maksymalnie dwa miejsca postojowe dla samochodów osobowych). Jako dojazd służb ratunkowych oraz drogę dojazdową do inwestycji przewiduje się wykorzystać istniejącą drogę na działkach ewid. nr 128, 185/1 i 127/3. Będzie to wymagało wykonania zjazdów na teren inwestycji, co będzie uzgodnione z zarządcą drogi na dalszym etapie. Ze względu na duże odległości między stołami przewiduje się wykorzystanie tej przestrzeni jako ułatwiającej użytkowanie, konserwację i przeglądy instalacji. Przewiduje się montaż instalacji oświetleniowej i ewentualnie monitoringu. Oświetlenie będzie realizowane z własnego źródła – wytwarzania energii z planowanej farmy. W przypadku nocy i okresów zimowych zasilanie odbywać się będzie z sieci elektrycznej za pomocą przyłącza kablowego. Oświetlenie nie będzie funkcjonowało w porze nocnej w trybie pracy ciągłej. Panele fotowoltaiczne i wszystkie inne elementy instalacji nie wymagają zastosowania mechanicznego systemu chłodzenia.

  

Rozwiązania chroniące środowisko:

 

W czasie realizacji przedsięwzięcia wykorzystywane będą gotowe materiały, prefabrykowane konstrukcje i inne elementy składowe. Emisję hałasu należy ograniczyć w sposób organizacyjny poprzez optymalizację czasu pracy sprzętu i skrócenie do minimum tras przejazdów samochodów po terenie. Profesjonalne ekipy budowlane podczas prac budowlanych powinny posługiwać się nowoczesnym, małogabarytowym i sprawnym sprzętem najnowszej generacji o niskiej emisji hałasu, wibracji i zanieczyszczeń gazowych, spełniającym normy środowiskowe. Wszystkie elementy farmy zostaną dowiezione na miejsce przez standardowe samochody ciężarowe o masie dopuszczalnej zgodnej z nośnością dróg publicznych. Żaden z elementów farmy fotowoltaicznej nie będzie elementem ponadgabarytowym, wymagającym specjalistycznego transportu. Same pojazdy nie będą przeładowywane. Emisja hałasu będzie miała charakter krótkotrwały i zanikający. Odpady niebezpieczne powstające podczas realizacji inwestycji gromadzone będą w wydzielonym pomieszczeniu, uniemożliwiającym dostęp osobom trzecim. Magazynowane będą na szczelnym podłożu, uniemożliwiającym przenikanie substancji do gruntu. Posegregowane odpady będą się znajdować w szczelnych, zamkniętych i oznakowanych pojemnikach, w miejscu zapewniającym łatwy odbiór przez uprawnione podmioty. Uchroni to środowisko gruntowo-wodne przed przedostawaniem się do niego odpadów. Baza materiałowa oraz miejsce postoju maszyn będą tak zlokalizowane i wykonane (uszczelnione), aby nie dopuścić do przedostania się do gleby substancji szkodliwych. W celu minimalizacji możliwości powstania uszkodzeń sprzętu i wycieków, pojazdy oraz sprzęt budowlany będzie poddawany bieżącym przeglądom i konserwacjom, a naprawy sprzętu wykonywane będą poza placem budowy. Wykonawca zabezpieczy plac budowy w sorbenty służące neutralizacji hipotetycznych wycieków niebezpiecznych substancji do środowiska wodno-gruntowego. Wytwarzane na etapie realizacji ewentualne odpady niebezpieczne, magazynowane będą w szczelnych pojemnikach, ulokowanych na zagęszczonym podłożu, chronionych przed warunkami atmosferycznymi i osobami postronnymi. Odpady przed wywiezieniem będą magazynowane w sposób bezpieczny dla środowiska i posegregowane. Wytwórcą odpadów będzie podmiot wykonywujący prace serwisowe, a gospodarka nimi będzie zgodna z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Należy ograniczyć czas magazynowania odpadów do niezbędnego minimum. Prace należy wykonywać w porze dziennej w godz. 6:00-22:00. Należy codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta przenosić w bezpieczne miejsce oraz wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 20 cm przerwy między ogrodzeniem a gruntem. W związku z eksploatacją instalacji fotowoltaicznej nie będzie zachodzić emisja do powietrza, z wyjątkiem niewielkiej ilości zanieczyszczeń związanych z ruchem pojazdów, zapewniających właściwe utrzymanie farmy. Teren farmy fotowoltaicznej na etapie eksploatacji przedsięwzięcia pokryty roślinnością należy kosić w okresie od 1 do 15 sierpnia oraz od 1 listopada do 15 lutego. Kontrolę przeprowadzać również bezpośrednio przed zasypaniem wykopów. Panele fotowoltaiczne zostaną zabezpieczone powłoką antyrefleksyjną, uniemożliwiającą powstanie efektu olśnienia-oślepienia, spowodowanego odbiciem światła od powierzchni panelu. Niweluje to możliwość oślepienia ptaków przelatujących nad instalacją. Podczas prac budowlanych zaleca się zraszanie kół i dróg w upalne dni. Woda wykorzystywana będzie wyłącznie na etapie eksploatacji w celu oczyszczenia paneli fotowoltaicznych. Szacuje się, że zapotrzebowanie na wodę wynosić będzie ok. 20-30 m3/rok. Mycie powierzchni modułów zaleca się przeprowadzać mechanicznie raz w roku, przy użyciu przystawki do ciągnika rolniczego w postaci szerokiej szczotki obrotowej, wyposażonej w dysze dozujące czystą wodę bez dodatku detergentów lub w przypadku silnych zabrudzeń można zastosować środki biodegradowalne. Woda z mycia paneli będzie w naturalny sposób rozsączana w gruncie rodzimym. W związku z inwestycją nie przewiduje się wytwarzania ścieków. Pracownicy będą korzystali z przenośnych toalet. Woda powstała w wyniku roztopienia śniegu oraz woda opadowa będą rozsączane w powierzchni biologicznie czynnej na terenie inwestycji.

 

 

                                                                                   Burmistrz Gostynia  

                                                                                        Jerzy Kulak 

 

 

Art. 49 k.p.a. Strony mogą być zawiadamiane o decyzjach i innych czynnościach organów administracji publicznej przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania, jeżeli przepis szczególny tak stanowi; w tych przypadkach zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia.

 

Art. 74 ust. 3 ustawy ooś  Jeżeli liczba stron postępowania o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 10, stosuje się przepis art. 49 kodeksu postępowania administracyjnego

 

https://gostyn.pl/Zawiadomienie_ws__budowy_elektrowni_fotowoltaicznej_w_Malewie.html

Strona internetowa gminy Gostyń.
Gmina Gostyń, Rynek 2, 63-800 Gostyń
Kontakt z redakcją: redakcja@gostyn.pl